آرتیست بازی مسئول ساخت گرافیک بازی است، گرافیک شامل کاراکتر ها، انیمیشن ها، اشیاء بازی، پس زمینه ها، محیط و رابط کاربری است.

نیاز به گفتن نیست که گرافیک بازی ها بسیار مهم هستند! گرافیک برجسته ترین قسمت بازی است که شخصیت یک بازی ویدیویی و نگاه بازاریابی از طریق آن مشخص می شوند. بیشتر اوقات مشتریان از طریق شخصیت بصری بازی به آن جذب می شوند و اقدام به خرید می کنند. هنگامی که یک بازی را از طریق پیش نمایش آن قضاوت کنیم، در صورتی که گیم پلی (روند بازی) در دسترس نباشد، بازی برپایه ظاهر گرافیکی آن قضاوت می شود.

در اوایل صنعت بازی های ویدیویی، یک آرتیست می توانست به تنهایی همه گرافیک مورد نیاز بازی را ایجاد کند. با گذشت زمان، بازی ها به افراد بیشتری برای خلق گرافیک یک عنوان بازی نیاز پیدا کردند. این مسئله باعث تشکیل تیم های آرتیست به عنوان بخشی از تیم توسعه بازی شد.

در یک تیم توسعه بازی موبایل، ایجاد گرافیک توسط دو یا سه نفر با وظایف جدا محتمل است. نمونه این حالت آرتیست دو بعدی(کانسپت، اسپرایت، رابط کاربری و تکسچر) و یک یا دو نفر برای تولید منابع سه بعدی(مدل، انیمیشن، محیط سه بعدی و نور پردازی) می باشد.

قلم و کاغذ

آرتیست بازی ها به ابزارهای متنوعی برای کار نیاز دارند. اولین و مهمترین آن توانایی رسم و زدن طرح با استفاده از قلم و کاغذ است. پس از تایید شدن طرح های رسم شده، نوبت به ساخت منابع و مدل های مورد استفاده در بازی میرسد. برای رسم این گرافیک ها از نرم افزار های بزرگی مانند photoshop، paintshop و Illustrator و برای مدلسازی سه بعدی از نرم افزار max، maya، blender و Zbrush استفاده می شود.


مطلب پیشنهادی: نقش‌ها در تیم بازی‌سازی: طراح بازی کیست؟


گرافیک دو بعدی

گرافیک دو بعدی پایه و اساس هر بازی است. بازی های ویدیویی با گرافیک دو بعدی متولد شده اند و همیشه به آن نیاز دارند. حتی در گرافیک سه بعدی نیز همچنان استفاده از گرافیک دو بعدی ضروری است. در ادامه مهم ترین زمینه هایی که از گرافیک دو بعدی در بازی استفاده می شود را شرح می دهیم:

  • کانسپت آرت: شامل طرح ها، استوری بورد و طراحی های دستی برای بازتولید بُعد کلیدی خاصی از بازی مانند کاراکتر اصلی، دشمنان، محیط های مرتبط بازی و مکانیک های بازی می شود. کانسپت آرت در اصل برای انتقال نگاه و احساس داخل بازی به سایر اعضای تیم به کار می رود. توانایی انتقال حداکثری محتوا توسط حداقل پیچیدگی، فاکتور مهم در ساخت یک کانسپت آرت بهینه است.
  • اسپرایت: در واقع منابع گرافیکی اسپرایت نمایانگر اشیا داخل بازی است. توانایی رسم کاراکتر و اشیا با تعداد محدودی پیکسل یک استعداد است که برای علاقمندان و گرافیست های این حوزه یک ضرورت محسوب می شود.
  • پس زمینه، زمین و کاشی: این ها گرافیک های بلوکی هستند که برای گرافیک دو بعدی مورد استفاده قرار می گیرند. ست های کاشی، بسیار مهم هستند چرا که مانع هدر رفت منابع Ram در بازی میشود.
  • رابط کاربری: هر بازی خواه دو بعدی یا سه بعدی، به رابط کاربری نیاز دارد تا بتواند اطلاعات مورد نیاز بازیکن(امتیاز، جان ها، مهمات و …) را ارائه دهد. در کنار آن فهرست ها و صفحه ها برای کنترل بازی ضروری هستند. آرتیست ها مسئولیت تهیه گرافیک رابط کاربری را برعهده دارند.
  • بافت(Texture) و مواد(Material): اشیاء سه بعدی و کاراکترها باید توسط گرافیک دو بعدی تکسچر شوند. گرافیک دو بعدی به مدل های سه بعدی، جزییات و امکان تعامل سطح با نور محیط داخل موتور بازی را می دهد.

گرافیک سه بعدی

ظهور تکنولوژی سه بعدی و بهبود سخت افزاری دستگاه های موبایل، فرصتی مناسب برای توسعه دهندگان موبایل را برای توسعه محصولات سه بعدی فراهم آورد. لیستی که در ادامه ارائه می دهیم مهم ترین زمینه های گرافیک سه بعدی را در بازی ها شرح می دهد:

  • مدل ها: کاراکتر های سه بعدی و اشیا بازی باید توسط نرم افزار اختصاصی این زمینه مدلسازی شوند. امروزه بازی های زیادی به سمت استفاده گسترده از گرافیک سه بعدی سوق پیدا می کنند، از این رو برای گرافیست بازی، تخصص در مدلسازی سه بعدی برای تیم هایی که قصد ساخت بازی موبایلی سه بعدی دارند حیاتی است.
  • انیمیشن: انیمیشن برای کاراکتر های بازی معمولا با همان نرم افزاری ساخته می شود که مدلسازی سه بعدی انجام می شود. انیمیشن شخصیت ها برای بازی مهم هستند زیرا می تواند باعث ارتقا تجربه کاربری بازیکن شود. یک انیمیشن بی کیفیت می تواند به راحتی تجربه کاربری بازیکن را نابود و باعث از دور خارج شدن بازی شود.
  • محیط سه بعدی: در یک بازی صیغل شده عناصر حیاتی در محیط وجود دارند، برای گرافیست بازی، توانایی به تصویر کشیدن یک دنیای قابل باور که باعث جذب بازیکن شود بسیار حائر اهمیت است.
  • نور پردازی: با این که بازی های موبایلی آنچنان زیاد روی غوطه ور شدن بازیکن در محیط نمی توانند تکیه کنند، اما با این حال استفاده از نور پردازی برای تهیه مراحل بازی و محیط تاثیر گذار است. با این اوصاف برای یک گرافیست درک اولیه از نحوه استفاده از نور برای انتقال احساسات بسیار مهم است.

از کجا شروع کنیم؟

گرافیست باید اصول اولیه این زمینه را به خوبی مطالعه کند. این اطلاعات پایه شامل تئوری آرت و تاریخچه آن، ترکیب بندی، رنگ و قالب، فضا و نور است.

مدارس هنر و آموزشگاه های موجود در این زمینه میتوانند انتخاب مناسبی برای کسانی که علاقمند به رشته گرافیک هستند باشد. این آموزشگاه ها معمولا دوره های ضروری برای طراحی گرافیک، تئوری رنگ ها، عکاسی، انیمیشن، نقاشی فنی، آناتومی و حرکت پویا و … را ارائه می دهند.

طبیعتا آموزشگاه گرافیک فقط اولین قدم است. برای ادامه گرافیک باید به تمرین و کسب تجربه بپردازید. کار با ابزار و ایجاد گرافیک واقعی برای بازی ها باعث افزایش اعتماد به نفس و تجربه می شود.

در مورد شخصیت گرافیست(آرتیست ها) نیاز به گفتن نیست که طبع خلاقانه ای دارند. خلاقیت آن ها ممکن است با انظبات آنها جور نباشد. از طرف دیگر، آرتیست هایی که قصد کار در صنعت بازی های ویدیوی را دارند باید در ابعاد مختلف شخصیت خود توازن ایجاد کنند تا بتوانند وظایف روزانه خود را انجام دهند.

آرتیست ها باید در کنار خلاقیت، تحلیل محور هم باشند. آن ها باید با هرج و مرج ذاتی خود مبارزه کنند تا به سایر اعضای تیم اجازه تاثیر گذاری کافی در کار با آنها بدهند. بدین ترتیب برنامه زمانی پروژه به خوبی ادامه پیدا خواهد کرد.

و حرف پایانی، آرتیست ها باید توانایی استفاده از خلاقیتشان در جهت خدمت به جامعه هدف بازی را داشته باشند. فدا کردن سلیقه شخصی و داشتن پوست کلفت برای مواجه با چالش های روزانه 😊 و زنده نگهداشتن خلاقیتشان در مرحله توسعه بازی بسیار مهم است.