گاهی اوقات و در بعضی از روزهای سخت و شلوغ هر کدام از ما، نیاز به یک بازی ساده و آرامش بخش حس میشود. بازیای که مکانیزم ساده و بدون پیچیدگیای داشته باشد و در عین حال بتواند ما را سرگرم کند و باعث ایجاد حس خوبی در ما شود.
شاید ساخت بازیهایی چون Square it و Amaze کار نسبتا سادهای به نظر برسد اما در عمل پیدا کردن یک ایده نو و جدید و پیاده سازی یک مکانیزم ساده که بتواند تا مدتها کاربران را سرگرم کند کار مشکلی است.
در بین توسعه دهندگان ایرانی هم به سراغ ساخت چنین بازیهایی رفتهاند و عناوین مناسبی را در بین بازیهای داخلی میتوان یافت که در عین جذاب بودن سادگی خاص خود را داشته باشند که از جمله آنها میتوان به بازیهای گرانش و جهش ترسناک اشاره کرد.
امروز در بازیاتو قصد بررسی بازیای با نام گریز را داریم که سعی کرده عنوانی ساده و جذاب باشد. اما این بازی تا چه حد در امر جذاب بودن موفق بوده. برای پاسخ به این سوال در ادامه ما را همراهی کنید.
رمز موفقیت: سرعت عمل
گریز بسیار شبیه به بازیهای قدیمی است. گیم پلی بازی در جا به جا شدن در خطهای حرکتی متفاوت خلاصه میشود. اگر از بازیکنان قدیمی باشید حتما به یاد دارید که روی آتاریهای دستی چنین بازیهایی را انجام میدادیم و یکی از بازیهای محبوب آن زمان ماشینی بود که در حال حرکت بود و ما باید بین خطهای حرکت جا به جایش میکردیم تا با سایر ماشینها برخورد نکند.
گریز دقیقا نسخه تکامل یافته همان بازی است و شما باید از برخورد کردن با موانع سر راهتان اجتناب کنید. گیم پلی ساده ولی سرگرم کننده و دوست داشتنی و برای بسیاری از بازیکنان بازیهای ویدیویی نوستالژی است و میتوانید حس بسیار خوبی از بازی دریافت کنید.
گرافیک گریز هم از آن نوع گرافیکهای ساده و دوست داشتنی است که با استفاده از المانهایی آشنا برای کاربر به خوبی میتواند بازی را در دل کاربران جا کند و حس خوب بازی را دو چندان و بیشتر از قبل کند.
در کنار گرافیک چشم نواز موسیقی و صدا گذاری هم به کمک آمده تا شما را عاشق گریز کند.
سادهتر از ساده
همانطور که ذکر شد گریز عنوانی ساده و بدون پیچیدگی است. اما این سادگی بسیار زیاد است و میتوان گفت گریز بیش از حد ساده است. در واقع شما هیچ کار خاصی جز همان گیم پلی ساده در بازی ندارید.
با هر بازی با توجه به مسیری که توانستید پشت سر بگذارید امتیازی به شما اختصاص داده میشود و میتوانید رکورد خود را افزایش دهید و برای افزایش رکورد خود تلاش کنید. اما هیچ خبری از جدول رتبه بندی نیست و شما باید تنها با خودتان رقابت کنید.
وجود یک جدول رتبه بندی میتوانست حس رقابت را در بین کاربران به وجود بیاورد و آنها را تشویق به بیشتر بازی کردن و افزایش امتیازشان کند.
جدای از نبود جدول رتبه بندی برترین بازیکنان، هیچ آیتم دیگری هم در بازی وجود ندارد. در بازیهایی با این شکل حداقل قسمتی برای شخصی سازی و یا تغییر شکل و شمایل کاراکتر بازی وجود دارد اما گریز فاقد این بخش است.
نبود چنین امکاناتی در بازی به مرور باعث کسل کننده شدن بازی و ریزش کاربران خواهد شد. بهتر است سازنده در نسخههای آینده اضافه کردن امکانات این چنینی را در اولویت قرار دهد.
علاوه بر موانع در بازی دشمنانی هم وجود دارند که از جایی به بعد اضافه میشوند و باید مواظب باشید که با آنها هم برخورد نکنید. وجود این دشمنان یک نقطه مثبت به حساب میآید و کمی هیجان بازی را افزایش داده است.
علاوه بر دشمنان شما در مسیرتان ستارههایی هم خواهید دید که باید آنها را جمع کنید. این ستارهها به شما کمک میکنند که بتوانید در صورت باخت بازی را با دادن مقداری ستاره ادامه دهید.
علاوه بر این در حین حرکت هم ستارههای شما به مرور کم میشوند. نکته منفی در این بخش نبود هیچ منطق و عددی است که به کاربر نشان دهد چه زمانی و چه مقداری از ستاره هایش را از دست میدهد.
به عنوان جمع بندی میتوان گریز را عنوان جذاب و نوستالژی دانست که میتواند گزینه بسیار خوبی برای زمان استراحت، بین کار و وقتهای خالی کوتاه داخل روز باشد. گریز تازه منتشر شده و در اول راه خود قرار دارد و قطعا در نسخههای بعدی شاهد بازی بهتری خواهیم بود.