بازی Area F2 که پیش از این در بازیاتو آن را معرفی کردیم و توانست در مدت خیلی کوتاهی به یکی از پر دانلودترین بازیها در اپ استور تبدیل شود؛ موفقیتی که میتوانست پس از خروج بازی از مرحله توسعه بتا، رکوردهای بازی موفقی کالاف دیوتی موبایل را جا به جا کند و سلطنت آن را در سطح بینالمللی به خطر بیاندازد.
خیلی از استریمرها و تولیدکنندگان محتوای ویدیویی از این بازی به عنوان جایگزین Rainbow Six Siege اشاره کردند؛ رینبو سیکس سیجی که توانسته موفق زیادی را برای استودیوی سازنده یعنی یوبی سافت به همراه داشته است.
بعد از مطرح شدن خبر شکایت یوبی سافت از اپل و گوگل، رسانهها و انجمنهای مختلفی به این خبر واکنش نشان دادند و در نهایت پس از چند روز بازی Area F2 از گوگل پلی و اپ استور اپل حذف شد و با اختلاف چند روزه هم سرورهای این بازی خوش ساخت از دسترس خارج شدند.
استودیوی Qookka Games پس از این اتفاقات اطلاعیهای منتشر کرد که خلاصهای از آن را در ادامه ترجمه کردهایم:
از شما به خاطر حمایتتان از بازی Area F2 سپاسگذاریم. هدف ما این بود که با این بازی به شما امکان را بدهیم که بتوانید تجربه سرگرمکننده و لذت بخشی از نبردهای نزدیک (CQB) را روی موبایل به دست آورید. ما با توجه به بازخوردهای مثبت و منفی که از شما دریافت کردیم تصمیم گرفتیم. که بخش قابل توجهی از این بازخوردهای منفی به دلیل ندانستن نحوه انجام بازی، نشناختن حریفان و همتیمیها بود.
به عنوان تیم توسعهدهنده بازی، دوست نداریم تجربهای ناقص پیش روی شما بگذاریم و نتوانیم سرگرمی مناسب را برای شما به وجود بیاوریم. مسئولیت ما این است که این مشکل را برطرف کنیم و تغییراتی اساسی را در این بازی ایجاد کنیم؛ شاید این تغییرات خیلی زیادتر بنظر برسد ولی تلاش میکنیم بازی CQB همچنان جذاب و لذت بخشی را به شما ارائه کنیم.
بنابراین تصمیم دشواری گرفتیم که باعث شد موقتا سرویسها و سرورهای بازی Area F2 را خاموش کنیم، تا تغییراتی در آن اعمال شود. از پشتیبانی شما ممنونیم.
میتوان گفت نتیجه شکایت به نفع UbiSoft به پایان رسید؛ اما ما به عنوان بازیکن موبایلی کمی دوست داریم بیشتر تکههای پازل را بررسی کنیم و نتایج بیشتری پی ببریم.
در دنیای بازیهای موبایلی، همیشه نام استودیوی Tencent میدرخشد
تنسنت گیم، سازنده بازیهای موفق موبایلی مثل پابجی موبایل و کالاف دیوتی موبایل که در چندسال اخیر، نقش مهم و به سزایی در سرگرمی همه ما موبایل گیمرها داشته است؛ Tencent فقط سازنده بازی پابجی نیست اگر کمی به رزومه این استودیو توجه کنیم به اطلاعات جالبی میرسیم که باعث میشود بیشتر متوجه عظمت این استودیو بشویم.
سال 2010 بازی کلش آف کلنز برای ios منتشر شد و پس از چند سال خبری مبنی بر جذب سرمایه گذار چینی توسط این کمپانی موفق فنلاندی منتشر شد.
استودیوی پول ساز تنسنت با خرید سهام قابل توجهی از استودیو سوپرسل (Supersell) صاحب بازی فوق العادهای شد که همچنان در سال 2020 میفروشد و بازیکنان را سرگرم میکند.
حال تنسنت در قالب ناجی یوبی سافت قصد دارد تاثیر و نفوذ خود را در صنعت بازیهای ویدیویی افزایش بدهد. با سرمایه گذاری Tencent در این کمپانی میتوان به آینده بازی Elite Squad که در E3 معرفی شد امیدوارتر بشویم و از طرفی انتظار میرود انتشار بازی Area F2 زنگ خطری برای یوبی سافت محسوب شود و بلاخره تصمیم بگیرد که بازی Rainbow 6 را بلاخره علاوه بر PC و کنسولها برای موبایل نیز منتشر کند.
مرتبسازی پازل ارتباطات موجود
- استودیو Qookka Games در کشور چین فعالیت میکند. Tencent Games هم فعالیت اصلی خود را در چین آغاز کرده و همچنان هلدینگ اصلی تنسنت در چین فعالیت میکند.
- کیوکا گیم صرفا یک استودیو کوچک و مستقل نیست و غول اقتصادی چین یعنی Alibaba را پشت خود دارد و میتواند از این قدرت برای تبلیغ گسترده محصول خود استفاده کند.
- Area f2 بازی رینبو سیکس سیج را برای موبایلی پیاده سازی کرده و این کار در حالی صورت گرفته که یوبیسافت در تلاش است با بازی موبایلی Elite Squad مجددا شانس خود را برای موفقیت در بازار بازیهای موبایلی امتحان کنید.
این چند قطعه پازل به ما دیدگاه نسبتا قابل اعتکایی میدهد که این شکایت را یک سیاست چند جانبه بدانیم.
- مقابله با هلدینگ علی بابا (رقیب تجاری تنسنت)
- حفظ رضایت سرمایهگذار اصلی خود (Tencent Company)
- حفظ اعتبار و انحصار بازی رینبو با طرح شکایت
- اخطار و اعتراض قانونی در برابر استورها
- زنده نگهداشتن بازار تقاضا برای سبک CQB در موبایل
- حفظ شانس موفقیت پروژه الیت اسکوآد
پس سود این شکایت برای UbiSoft خیلی بیش از چیزی بود که به نظر میرسید.
بازی Area F2 پر پتانسیل ترین رقیب یوبیسافت
کیوکا گیم بازی محبوب و موفق خود را موقتا از حالت انتشار خارج کرد تا با اعمال تغییراتی که به لطفا داده بازیکنانش به دست آورد، قوی تر از قبل و با ویژگیهای کلیدی و خاصی میتواند به بازی خود اضافه کند.
تک تک ثانیههایی که میگذرد باعث میشود سه گروه سود کنند؛ سودی که با گذر زمان کم و زیاد میشود؛ سود اول که بیشک به نفع UbiSoft است که دلایلش را مطرح کردیم.
سود دوم را هم که اشاره کردیم، به نفع کیوکا گیم است که هم با موفقیت بازی خود را راستی آزمایی کرده و هم انتقادات سازندهای را از کاربران خود دریافت کرده و میتوانید برای موفقیت بیشتر بازی را بازسازی کند و وابستگیها و ویژگیهای منفی رینبو را از محصول خود خارج کند.
سود سوم و مهم ترین برد سهم کاربران و بازیکنان موبایلی خواهد بود که با وجود آمدن یک رقابت حرفهای بین دو غول دنیای تکنولوژی میتوانند بازیهای اکشن، با کیفیت و قدرتمندی را تجربه کنند.
با تمامی این تفاسیر همچنان جای خالی بازی Rainbow Six برای موبایل حس میشود و این تجارت پول ساز باعث شد بازیکنان موبایلی تنها مدت محدودی بتوانند رینبو سیکس را بر روی دیوایسهای جیبی خود (موبایلها) تجربه کنند.
بنظر شما یوبیسافت (سازنده Rainbow 6) میتواند سود بیشتری را در پایان بدست آورد و با کویوکا گیم (سازنده Area f2) میتواند از این جو روانی و نیاز بازار به نفع خود استفاده کند و موفقیت استودیوی خود را افزایش دهد.