پس از موفقیت بازی هایی مثل آمیرزا و فندق، بازار انتشار بازی هایی در سبک کلمات و دانستنی ها رونق خاصی پیدا کردند، تا آنجایی که امروزه کمتر پیش می آید که یک بازی در این سبک، صفحه اول کافه بازار را تسخیر نکرده باشد.

همانطور که در نقد های گذشته هم به آن اشاره کردیم این موفقیت حاصل تغییر ناگهانی علاقه بازیکنان ایرانی است.

در این نقد و بررسی قصد داریم به سراغ بازی جدید استودیو ونداد با نام “دارالفنون” برویم. این استودیو که پیش از این بازی چالش برانگیز نُه غیر ممکن را روانه بازار کرده بود، در بازی جدید خود جدا از هیاهوی بازی های سبک کلمات (حدس کلمه) به سراغ بازی دانستنی رفته که با داستان جالب خود میتواند سرگرمی جالبی را برای شما رقم بزند.

دانلود بازی دالفنون

مدرسه دانستنی ها

دارالفنون با پیروی از نام بازی محیط و تم یک مدرسه به خود گرفته است. شما از “کلاس اول” که در واقع پایین ترین سطح بازی است شروع میکنید و باید مراحل بازی را یکی از پس از دیگری پشت سر بگذارید. ایده جالبی که ونداد به خوبی استفاده لازم را از آن کرده است.

علاوه بر عواملی که در دارالفنون شما را به یاد مدرسه میندازد دسته بندی موضوعات بازی نیز شما را به روزهای مدرسه خواهد برد. موضوعاتی که هر کدام بیانگر یکی از دروس زمان دانش آموزی همه ماست. املا؛علوم؛ورزش و… این نکته باعث شده موضوعات موجود در بازی تنوع لازم را داشته باشد و هرکاربری را با هر سلیقه ای راضی کند. البته شما باید به سوالات پنج دسته بندی از دسته بندی های موجود پاسخ دهید تا بتوانید به سطح بالاتر بروید. با رفتن به سطح های بالاتر علاوه بر سخت تر شدن سوالات تعداد دسته بندی های موجود نیز افزایش خواهند یافت.

بازی دانستنی های دارالفنون

خوب، بد، زشت

در کنار ایده مناسب بازی؛ صداگذاری بازی نیز به خوبی انجام شده است و موسیقی متن و صداهای موجود درون بازی از جذابیت کافی برخوردار هستند و یکی از نکات مثبت موجود در بازی به حساب می آیند.

گیم پلی بازی ساده و روان است. کافی است با توجه به سوال مطرح شده و جوابی که در نظر دارید حروف را انتخاب کنید تا به سوال پاسخ دهید و در صورت صحیح بودن پاسخ به سوال بعدی خواهید رفت. از نکات مثبت و جذاب بازی میتوان به تنوع موجود در نحوه پرسش سوال ها اشاره کرد. سوال ها با توجه به دسته بدی آن به صورت متنی،تصویری و یا صوتی خواهند بود. اما گیم دیزاین بازی به اندازه گیم پلی خوب نیست. سوالات عموما یا خیلی ساده هستند و یا سخت و سطح سوالات با منطق خوب و یکنواختی تغییر نمیکند.

گرافیک بازی اصلا متناسب نیست. از اسپلش اسکرین ابتدای بازی که نام استودیو سازنده را نشان میدهد تا گیم پلی بازی حس خوبی به کاربر القا نمیکند و حس میکنید با یک کار غیر حرفه ای طرف هستید. یو ای بازی نیز با بخش های مختلف بازی هماهنگی لازم را نداشته و رنگ ها نیز با یکدیگر همخوانی کافی را ندارند.

بازی دارالفنون در کلاس درس

دارالفنون در مجموع میتواند تجربه جالبی برای کسانی که به بازی های دانستنی و بازی با کلمات علاقه مند هستند باشد و سرگرمی مناسبی برای شما باشد. گرچه در صورت بهتر بودن رابط کاربری شاهد بازی جذاب تر و بهتری بودیم اما با اینحال دارالفنون به خاطر گیم پلی و ایده خوب خود میتواند راضی کننده باشد.

امیدواریم سازندگان بازی در اپدیت های بعدی تغییرات مفیدی بر روی بازی اعمال کنند تا دارالفنون بهتری را شاهد باشیم.بازی ای که با توجه به ایده و گیم پلی پتانسیل محبوب شدن بیشتر از این را داراست.