پیش از این در بازیاتو بارها در مورد موتورهای بازی سازی مختلف صحبت کردهایم و سعی داشتهایم برخی از محبوبترین و کاربردیترین انجینها را به شما معرفی کنیم.
علاوه بر انجینهایی مثل یونیتی یا گودوت که با کارآیی بالا میتوانند به شما در بازی سازی کمک کنند انجینهای دیگری هم هستند که کار را سادهتر کردهاند و بدون نیاز به کدنویسی میتوانید به بازیسازی مشغول شوید.
یکی از این انجینها کلیک تیم فیوژن (clickteam fusion) است که با حذف کدنویسی کار را بسیار سادهتر کرده. در ادامه این موتور بازیسازی را بیشتر معرفی میکنیم و تا حدودی به معرفی بخشهای مختلف آن میپردازیم.
در مورد کلیک تیم فیوژن
فیوژن یک موتور بازیسازی دو بعدی چند پلتفرمی (Cross platform) است که از طریق روش بدون کد شبیه به کانستراکت یا استنسیل کار میکند. اولین بار به نام Klick and play در سال 1995 منتشر شد، بعدها دوباره به نام The Games Factory نام گذاری شد و بعد از آن به Multimedia Fusion و در نهایت به Clickteam Fusion تغییر نام داد.
ابزار فیوژن بر روی ویندوز قابل اجرا است و از طریق افزودنیها و ماژولها قادر به هدف قرار دادن Windows, IOS, Android, Flash, Html, Mac OS هست. البته توجه کنید که برخی از این ماژولها به صورت پکیج فروشی و دارای قیمت پایه هستند. و در حال حاضر در استیم در دسترس و قابل خرید هستند.
توجه کنید که قیمتهای داخل عکس به دلار کانادا هستند. همچنین فیوژن اکثر اوقات تخفیف تا 75٪ و بیشتر دارد در نتیجه هیچوقت قیمت کامل را پرداخت نکنید. نسخه رایگان اکثرا امکانات و عملکردها و امکان تولید یک بازی که خارج از فیوژن اجرا شود را دارد. همچنین منابع محدودی نیز در اختیار شما میگذارد. پکیج توسعه دهنده (Developer) نیازمند نشان دادن پیام بازی توسط کلیک استریم ساخته شده (از طریق اسپلش اسکرین و..) و همچنین کنترلهای بیشتر داخل بازی که بیشتر مربوط به بازی نیستند را حذف میکند.(قابلیتهایی مربوط به خود موتور بازی سازی که در بازی قابل مشاهده نیستند)
بازیهای تقریباً موفقی وجود دارند که از طریق فیوژن ساخته شدهاند. که معروف ترین آنها The Five Nights در سریال Freddy است. بازیهای دیگر شامل Escapists, Freedom Planet و دهها بازی دیگر که در گوگل پلی، استیم و یا اپ استور در دسترس هستند. در نتیجه این یک موتور بازی سازی آماده برای تولید بازی است. البته فقط برای بازیهای دو بعدی مناسب است.
بازی ایرانی آناهیتا: دختر خوب نیز توسط همین موتور بازی سازی ساخته شده و Click team ناشر آن بوده است.
نگاهی به داخل کلیک تیم فیوژن
قطعاً مهمترین چیز فیوژن ابزاهایی است که همراهش هستند. تمام کارها در فیوژن در این ادیتور انجام میشوند:
یکی از بزرگترین مشکلات فیوژن قدیمی شدن رابط کاربری آن است. گرچه شاید خیلی مورد توجه نباشد اما اغلب مؤثر است.
در سمت چپ شما فضای کاری Toolbar را دارید، که میتوان از آن به عنوان گراف صحنه استفاده کرد. صحنهها در فیوژن گیجکننده هستند و به عنوان فریم در نظر گرفته میشوند. بازی شما از یک یا چند فریم ساخته میشود و زمانی که شما یک فریم را انتخاب میکنید level editor در سمت راست نمایش داده میشود. این قسمت برای قرار دادن و تعامل با آیتمهای مختلفی که فریم صحنه شما را تشکیل میدهند استفاده میشود. در پایین سمت چپ پنل Properties را میبینید، این پنل بر اساس ابجکتی که در حال حاضر انتخاب شده تغییر میکند. همچنین ادیتور برای ابجکتهای فعال در اینجا نمایش داده میشود.
به زودی خواهیم دید که ابجکتهای فعال بسیار مهم هستند. همچنین پنجرههایی برای کنترل لایهها، انتخاب استها(منابع) و.. وجود دارند. پنجرهها میتوانند از قفل باز شوند، پین شوند و به راحتی در رابط کاربری حرکت کنند.
سرویس ویژه ویرایش برای درست کردن مراحل و نقشهها به راحتی از طریق درگ اند دراپ استفاده میشود:
همینطور شما میتوانید آیتمهای جدیدی را وارد فریم کنید:
سپس از میان دهها نوع ابجکت موجود ساخته شده و در دسترس انتخاب کنید:
تقریباً 90٪ مواقع آنچه که میخواهید استفاده کنید یک ابجکت فعال است که در اصل در فیوژن نوعی Entity یا Sprite است.
دوبار روی ابجکت فعال جدید ساخته شده کلیک کنید تا ادیتور مربوط به ابجکت فعال را داشته باشید:
این ابزار ترکیبی از ابزارهای مختلف در یک ابزار است. پکیج کامل نقاشی با ابزارهای حرفهای وجود دارد. ابزارهایی برای کارهای معمول مثل تنظیم نقطه محور و جهت و ابزارهایی برای تعریف و پیش نمایش انیمیشنها هم وجود دارند.
علاوه بر ابجکتهای ساخته شده و موجود در داخل نرم افزار، تعدادی قابلیت اضافی دیگر نیز هستند که میتوانید از طریق Extensions manager اضافه کنید:
علاوه بر اینها فیوژن یک فروشگاه برای افزودنیهای اضافه که به صورت آزادانه (اجباری در تهیه آنها نیست) و برای فروش در دسترس هستند پیشنهاد میکند:
به صورتی گیجکننده هیچ اتصال مستقیمی بین فروشگاه و فیوژن وجود ندارد. در نتیجه شما باید افزودنیهای خریداری شده را به صورت دستی دانلود و سپس نصب کنید. محتوای فروشگاه بیشتر رایگان و همچنین مثالهایی از بازیهای ساخته شده با فیوژن هستند که در آن آموزش و کد بازی و.. نیز یافت میشود که برای شروع میتواند مناسب باشد.
کد نویسی در کلیک تیم
در این نقطه شما حتماً میتوانید به خوبی تصور کنید که چطور باید منابع خود را برای ساخت بازی بسازید…چطور باید کمی منطق به آن اضافه کنید؟ برای انجام اینکار از این چهار ابزار استفاده میشود:
از چپ به راست: Story Board editor، Frame Editor، Event Editor، Event List هستند.
Story Board Editor
این یکی بسیار ساده است. این فقط یک نمای کلی از فریمهایی است که بازی شما را میسازند. یادتان باشد که بازی شما در نهایت از چند فریم تشکیل شده است. مثل:
Frame Editor
فریم ادیتور به سادگی لول ادیتور است که ما پیش از این نگاهی به آن انداختیم.
Event Editor
این جایی است که کدنویسی صورت میگیرد. اساساً یک فلوچارت بالا به پایین از اتفاقاتی است که در بازی شما صورت میگیرند. برای مثال اینجا کد برای انتخاب Flying Saucer Active در بازی Saucer Squad را میبینید:
در سمت چپ اونتها هستند(38 و 39 اونت، 36 تیتر گروه است و 37 یک کامنت ساده). اونت اول نشان دهنده وقتی است که کاربر روی Saucer object کلیک میکند. در سمت راست صفحه اکشنهایی که باید اتفاق بیفتند نمایش داده میشود.
در نتیجه برای اونت خط 38 وقتی که کاربر روی Saucer object کلیک چپ میکند موسیقی sample Button_1 در میان سایر فعالیتها پخش میشود. در اصل این اونتها و اکشنهایی هستند که شما برای ساخت بازیتان استفاده میکنید. بیایید یک مثال خیلی ساده درست کنیم..بیایید یک اکشن بسازیم که وقتی فریم(صحنه)ساخته شد یک افکت صوتی پخش کند.
اول از insert گزینه condition را انتخاب میکنیم.
این کار گزینههای شروط (کاندیشنها یا شروط چیزی شبیه به if در زبانهای برنامه نویسی است) را میاورد:
در این مورد من روی Storyboard Controls کلیک کردم. سپس Start of Frame را انتخاب میکنم. اینکار یک اکشن جدید ایجاد میکند که هنگام شروع فریم انجام میشود. حالا در سمت راست فضای زیر ایکون بلندگو را انتخاب کنید، مثل:
راست کلیک کنید و تمام گزینههای در دسترس به شما نمایش داده میشوند:
بعد از آن ادیتور مناسب نمایش داده میشود.
Event List Editor
این ادیتور عملکردهایی شبیه به Event Editor را انجام میدهد اما به جای اینکه به صورت شبکهای و تا حدی ناپسند باشد اونتها را با فرمی خواناتر نمایش میدهد:
آخرین ادیتور برای ایجاد شروطی بسیار حرفهای تر و منطقیتر است:
همچنین افراد میتوانند در این فریم اونتهای خاص خود را داشته باشند که در پنل آیتمهای انتخاب شده ست میشود:
با کلیک بر روی edit شما را دقیقاً به همان رابط کاربری که در موردش صحبت کردیم خواهد برد. همینطور در پنل properties میتوانید متغیرها را تعریف کنید:
این متغیرها میتوانند از طریق اونتها و کنترل کنندههای دیگر با هم ارتباط برقرار کنند.
انجمن و مستندات
مستندات کلیک تیم مناسب هستند و در درون نرمافزار از طریق یک سیستم CHM در دسترس قرار گرفتهاند و همچنین 4 بازی چند قسمتی آموزش محور برای شروع وجود دارد.
فراموش نکنید که تعداد زیادی آموزش برای دانلود (که بیشتر رایگان هستند) در فروشگاه فیوژن وجود دارد و علاوه بر این تعدادی آموزش فیوژن در یوتیوب وجود دارند گرچه بسیاری از آنها ضعیف هستند. یک انجمن فعال به خوبی ویکی نیز موجود است.
برای هر مشکلی که با آن برخورد داشتم بسیار سریع یک راه حل به صورت آنلاین پیدا کردم.
گفته اکثر کاربران فیوژن
خلاصه
آنچه در پایان در مورد کلیک تیم فیوژن فکر میکنم؟
در مجموع آنچه گفته شد فیوژن یک موتور بازیسازی دوبعدی است که میتواند برای انواع پلتفرمها بازی تولید کند. نداشتن برنامه نویسی کار را برای کاربران آسان تر میکند اما باید توجه داشت که این نکته میتواند باعث کمی ضعیف تر شدن سازندگان در طول زمان و عادت کردن آنها به فضای بصری شود. در کنار اینها محدودیتها در فیوژن بدون برنامه نویسی بیشتر است.
توجه کنید که بازیاتو مترجم این مقاله است و شما میتوانید به نسخه اصلی این مقاله از اینجا دسترسی داشته باشید.
http://bzto.ir/i7vzS