ارز دیجیتال امروزه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افراد در دنیای مجازی و واقعی در باره آن صحبت می‌کنند؛ اما آیا این دارایی‌های مجازی به اندازه‌ای که نشان می‌دهند مهم هستند؟ چرا بسیاری از افراد به دنبال سرمایه گذاری در این حوزه هستند و برای آن ساعت‌ها ویدئوهای آموزشی را تماشا کرده و سرمایه و دارایی خود را روی آن‌ها سرمایه گذاری می‌کنند؟ این‌ها سوالاتی هستند که ذهن بسیاری از کاربران را درگیر کرده‌اند.
در این مطلب، قصد داریم درباره اهمیت روزافزون ارزهای دیجیتال مواردی را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا، دنیای ارزهای دیجیتال با بیت کوین آغاز شد که ارزش چندانی نداشت؛ اما با گذشت زمان ارزش آن چندین برابر شد و راه را برای ورود دیگر انواع ارز دیجیتال در این حوزه باز کرد. پس از این که در حوزه کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال بسیاری روی کار آمدند، استفاده از این ارزها تنها محدود به سرمایه گذاری ساده نبود و در بسیاری موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفتند. در ادامه، به بررسی دلایل استفاده کاربران از این ارزها می‌پردازیم.


دلایل متعدد استفاده از ارز دیجیتال در ایران

با گستردگی ارزهای دیجیتال، استفاده از این ارزها در بسیاری از زمینه‌ها امری طبیعی است. امروره بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و ارائه دهندگان خدمات، برای دریافت هزینه خدماتی که ارائه می‌کنند، ارز دیجیتال را نیز به عنوان پرداخت می‌پذیرند. در این زمینه، دلایل زیادی وجود دارد که باعث می‌شود کاربران استفاده از ارزهای دیجیتال را به پول حقیقی و استفاده از روش‌های پرداخت سنتی ترجیح دهند. در ادامه، این دلایل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.


امنیت بیشتر در معامله با ارز دیجیتال در مقایسه با روش‌های دیگر

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ارز دیجیتال، امنیت آن است. ارزهای دیجیتال بر بستر یک فناوری جدید به نام بلاکچین فعالیت می‌کنند. این فناوری به صورت غیرمتمرکز بوده و کنترل آن توسط هیچ شخص خاصی نیست و به همین دلیل امنیت استفاده از ارزهای دیجیتال چندین برابر می‌شود. اطلاعات تراکنش‌های ارز دیجیتال، در قالب نود‌ (Node) یا گره‌هایی ذخیره می‌شود که در سرتاسر دنیا قرار دارند. تعداد این گره‌ها بسیار زیاد است و با هک کردن یا از بین رفتن اطلاعات یکی از آن‌ها، مشکلی برای ارز دیجیتال و کاربران شبکه پیش نخواهد آمد؛ این در حالی است که در بانک‌های مرکزی کشورها، تنها از یک نود استفاده می‌شود. با این کار، اگر هکرها به آن دسترسی داشته باشند، می‌توانند کل اطلاعات شبکه را سرقت کرده و از آن سوء استفاده کنند.

زمانی که شما از ارز دیجیتال برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کنید؛‌ این تراکنش‌ها در زنجیره بلاکچین ثبت می‌شوند. با توجه به نوع شبکه بلاکچین، برخی از آن‌ها، اطلاعات کاربر را در خود ذخیره کرده و برخی دیگر، هیچ اطلاعاتی را نگه نمی‌دارند. زمانی که شخصی بخواهد رد یک تراکنش را بگیرد، می‌تواند به نفر اول یا ارسال کننده ارز دیجیتال برسد و آن را شناسایی کند؛ اما با این وجود، باز هم امکان شناخت کامل و دقیق شخص وجود ندارد. همچنین، در مورد نوع دیگر بلاکچین که غیرقابل شناسایی،‌ این امکان وجود ندارد و با هیچ روشی نمی‌توان به اطلاعات اولیه از تراکنش دست پیدا کرد. در این نوع از زنجیره، اطلاعات در سیستم‌های بسیار زیادی در سرتاسر دنیا پخش شده و بدست آوردن آن نیاز به زما‌ن بسیار طولانی دارد. در هر دو مورد، حریم خصوصی کاربران به صورت کامل حفظ شده و افراد می‌توانند با خیالی آسوده تراکنش‌ها و پرداخت‌های خود را انجام دهند.


استفاده از ارز دیجیتال در سرمایه گذاری و حفظ ارزش پول

مزایا استفاده از کریپتو | چرا باید در کیف پول خود ارزدیجیتال داشته باشیم | کیف پول من

امروزه در بازار ارزهای ایران، ثبات زیادی وجود ندارد و ارزش ریال نیز همچنان رو به کاهش است. با توجه به این بی‌ثباتی و محدودیت‌های زیادی که در خرید ارزهای خارجی وجود دارد، بهترین راه برای این که افراد بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند، خرید ارز دیجیتال است. بازار ارزهای دیجیتال نیز یک بازار بسیار پرنوسان است که در هرلحظه امکان تغییر قیمت وجود دارد؛ اما در این زمینه برخی از ارزها با نان استیبل کوین وجود دارند که تغییرات قیمت آن‌ها بسیار ناچیز است. 
هرچند با آموزش‌های مناسب و سرمایه گذاری روی ارزهای دیگر نیز می‌توانید ارزش پول و سرمایه خود را چندین برابر کنید. برای این کار باید آموزش‌های مناسب دیده باشید و همواره اخبار کریپتوکارنسی را دنبال کنید. با توجه به این که ارزهای دیجیتال زیادی در این حوزه وجود دارند، شما می‌توانید با مطالعه درست و کامل پلتفرم‌های ایجاد کننده آن‌ها و اهداف ارز دیجیتال مربوطه، میزان سودآوری آن را بررسی کرده و روی آن سرمایه گذاری کنید.

مطلب پیشنهادی: آموزش ترید کردن ارزدیجیتال به صورت اتوماتیک

قابلیت انتقال ارزهای دیجیتال به هر نقطه از دنیا

یکی دیگر از مزایای بسیار مهمی که در رابطه با استفاده از ارز دیجیتال وجود دارد، امکان انتقال آن‌ها به هر کجای دنیا است. برای انتقال پول و ارز به افرادی که در کشورهای دیگر هستند، باید از پلتفرم‌های مختلفی مانند پی پال استفاده کنید. با توجه به محدودیت‌هایی که پی پال برای کاربران ایرانی اعمال کرده، این کار با مشکلاتی همراه است. استفاده از ارز دیجیتال در این زمینه، یک گزینه جایگزین بسیار مناسب است. شما می‌توانید با استفاده از صرافی‌های معتبر و ذخیره ارز دیجیتال خود در یک کیف پول امن، این انتقال را به راحتی انجام دهید. همچنین توصیه ما برای حفظ سرمایه تان، خرید تتر است.


آسانی در خرید و فروش ارز دیجیتال

یکی از مواردی که ورود به حوزه کریپتو را برای دیگران جذاب می‌کند، سادگی در انجام معاملات آن است. شما برای خرید و فروش ارز دیجیتال، تنها باید در یک صرافی معتبر ثبت نام کرده و یک کیف پول ارز دیجیتال داشته باشید. با استفاده از این موارد، می‌توانید به سادگی و حتی با استفاده از پول رایج کشور، رمز ارز مورد نظر خود را خریداری کرده و با آن ترید کنید. این سادگی در ارزهای دیجیتال، جزء مزایایی است که باعث می‌شود هر فردی در هر کجای دنیا، بتواند در بازار معاملات حاضر شود. این یکی از دلایلی است که شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز که خواستید معاملات خود را انجام دهید.
دلایل بسیاری وجود دارد که افراد به سراغ استفاده از ارز دیجیتال می‌روند. امروزه ارزهای دیجیتال در زمینه‌های زیادی کاربرد دارند و امنیت و رعایت حریم خصوصی در آن‌ها جزء مهم‌ترین دلایل برای این کار هستند. 


معایب استفاده از ارز دیجیتال

معایب استفاده از ارزدیجیتال | چرا باید در کیف پول خود ارزدیجیتال نگه داشت | کیف پول من

هرچقدر که مزایای استفاده از ارز دیجیتال زیاد باشد، معایبی نیز در کنار خود دارد که برای ورود به این حوزه باید آن را در نظر گرفت. از جمله معایبی که در این بازار وجود دارد، عدم ثبات زیاد و تغییرات زیاد در قیمت‌ها است. بازار ارزهای دیجیتال، یک بازار پرتلاطم است و ارزش آن در هر لحظه در حال تغییر خواهد بود. غیرمتمرکز بودن ارز دیجیتال و این که هیچ شخص خاص یا دولت یا ارگانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند، جزء مهم‌ترین مزایای این ارزها است؛ اما این مزیت، باعث می‌شود تا این بازار بدون نظارت بوده و ممکن است افراد با سرمایه گذاری روی یک ارز دیجیتال نامعتبر، سرمایه خود را از بین ببرند. این ریسک در چنین بازاری وجود دارد و پیش از ورود به این حوزه باید آن را در نظر بگیرید.
یکی دیگر از مواردی که ممکن است جزء معایب ارزهای دیجیتال باشد، استفاده از آن‌ها در فعالیت‌های غیرقانونی است. این ارزها غیرقابل ردیابی بوده و مرجع و مقصد تراکنش‌ها به سختی قابل شناسایی خواهند بود؛ از این رو ممکن است برخی از افراد برای کارهای غیرقانونی از این ارزه استفاده کنند. 
این موارد جزء معدود مواردی است که باعث می‌شود برخی از کاربران به سراغ ارز دیجیتال نروند؛ اما مزایای بسیار آن‌ها و این موضوع که در هر بازاری ریسک و خطر وجود دارد، باعث شده همواره به تعداد طرفداران و سرمایه گذاران این حوزه اضافه شود.


بهترین صرافی ایرانی برای کار با کریپتو و ترید ارز دیجیتال

در دنیای امروز، استفاده از ارز دیجیتال در موارد زیادی قابل رویت است. این ارزها، جدای از جنبه سرمایه گذاری در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از فروشگاه‌ها و کسب و کارها برای سیستم پرداختی خود از ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و کاربران زیادی نیز با استفاده از این ارزها، پرداخت‌های الکترونیکی خود را انجام می‌دهند. برای انجام این کارها، شما به یک صرافی معتبر و همچنین یک کیف پول نیاز خواهید داشت.
در ایران، صرافی‌های متعددی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. صرافی کیف پول من ( https://kifpool.me/ ) یکی از آن‌ها است که خدمات و امکانات متعددی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با توجه به این که استفاده از صرافی‌های معتبر خارجی مانند بایننس ممکن است مشکلاتی را برای کاربران در بر داشته باشد؛ به همین دلیل استفاده از یک صرافی معتبر داخلی برای این موضوع بهترین گزینه خواهد بود. صرافی ایرانی کیف پول من، با ارائه یک کیف پول اختصاصی به کاربران خود و همچنین قرار دادن بسیاری از امکانات دیگر مانند انجام پرداخت‌های الکترونیکی با استفاده از ارز دیجیتال، گام مهمی در استفاده از ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی در ایران برداشته است. اگر شما نیز به کار در حوزه کریپتو علاقه دارید و می‌خواهید در یک محیط امن و با امکانات کافی ترید کنید، به وبسایت یا اپلیکیشن صرافی کیف پول من مراجعه کرده و از امکانات آن‌ها بهره‌مند شوید.