تستر بازی یکی از اعضای تیم بازی سازی است که دائما بازی را مورد بررسی قرار می دهد و مطمئن می شود بازی طبق انتظار اجرا می شود. از دیگر وظایف تستر پیدا کردن کرش ها، ارزیابی تمیزی کنترل ها و تاثیر آن ها است. تستر در هنگام انجام بازی، ثبات و تعادل مکانیک های بازی را ارزیابی می کند. هدف نهایی تستر فان بودن بازی است.

تست بازی می تواند هر زمانی در حین توسعه اتفاق بیفتد. به عنوان یک نقش اصلی در تیم بازی سازی، بازی باید به محض پایان یافتن نمونه اولیه (prototype) تست شود. هیچ راه میانبری برای پیدا کردن جذابیت بازی نیست. تنها راه تست مکانیک بازی و پیدا کردن فان است.

به یاد داشته باشید تستر نباید یکی از اعضای تیم تولید بازی باشد. به دلیل بی طرفی تستر، نظر او در هر مرحله از پیش تولید و تولید بازی حیاتی است. به طور کلی، تصحیح مکانیک هایی که زمان زیای از پیاده سازی آن ها گذشته هزینه زیادی در پی دارد به همین دلیل باید پس از پیاده سازی در اختیار تست قرار گیرد تا نواقص و تاثیر آن بررسی شود.

بسیاری از خوانندگان ما ممکن است فکر کنند تستر بازی بودن صرفا به بازی کردن بازی ختم می شود. تستر ها دستمزد می گیرند اما نه صرفا به خاطر بازی کردن بازی، همانطور که در ابتدای مقاله شرح دادیم، هدف تستر پیدا کردن و گزارش باگ های داخل بازی است. یک تستر خوب باید بتواند باگی که با آن مواجه می شود را با جزییات تشریح و به تیم توسعه بازی کمک کند تا عامل باگ را پیدا و تصحیح کنند.

این که تستر بازی بودن یک شغل سطح محور (نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد) است فقط نصف ماجرا است. همانطور که در این مقاله ملاحظه کردید، یک تستر خوب نیازمند مهارت های ارتباطی مناسب و خاص است. اما با همه این صحبت ها اگر شما نتوانسته اید در یکی از زمینه های آرت، برنامه نویسی یا مدیریت کسب و کار با یک نمونه کار مناسب یا تجربه کاری مشغول به کار شوید، اما همچنان به بازی سازی علاقه دارید و نمی خواهید دست از آن بردارید می توانید کارتان را به عنوان یک تستر تمام وقت برای یک شرکت یا تیم بازی سازی بزرگ آغاز کنید. با این روش شروع سریع و قدرتمندی برای ورود به این عرصه خواهید داشت.

در مراحل اولیه تولید بازی، فرآیند تست بازی های موبایل از شبیه ساز ها برای تست استفاده می شود. شبیه ساز نرم افزاری است که کارکرد مشابه یک موبایل را روی کامپیوتر با اهداف آزمایشی دارد. دلایل زیادی وجود دارد که توسعه دهندگان در مراحل اولیه تولید بازی از شبیه ساز استفاده می کنند. دلیل اول این که گاهی ممکن است در فرآیند تولید بازی از اسکریپت هایی استفاده شود که برای اجرا روی یک دستگاه واقعی خطرناک باشند، چراکه ممکن است باعث خرابی یا آسیب به نرم افزار های داخل آن شود. دلیل دیگر این است که در آن لحظه تلفن همراه در دسترس نیست.

در طرف دیگر، حقیقت این است که اگر بازی بر روی شبیه ساز کار می کند بدین معنا نیست که بر روی دستگاه واقعی با نسخه های سیستم عامل مختلف بدون مشکل اجرا می شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم، شبیه ساز فقط کار کرد تقریبی یک تلفن همراه را شبیه سازی می کند نه کارکرد واقعی آن را.

ممکن است اجرای شبیه ساز و تست بازی روی آن بسیار ساده به نظر برسد، اما از دیگر مشکلات شبیه سازها روی کامپیوتر این است که امکان استفاده از رابط تاچ وجود ندارد. در شبیه ساز برای استفاده از تاچ تک انگشتی از موس استفاده می شود اما برای تاچ چند انگشتی چاره ای جز استفاده از دستگاه واقعی نیست. بعضی اوقات ما راهی جز تست بازی بر روی دستگاه موبایل نداریم به طور مثال باید از سنسور های موبایل استفاده کنیم.

برای گزارش یک مشکل یا پیشنهاد، تستر ها از نرم افزاری که در اختیار آن ها قرار داده شده است استفاده می کنند. این نرم افزار ها گاهی ممکن است توسط تیم توسعه بازی تولید شوند و گاهی از ابزار های موجود استفاده کنند ابزاری مانند فرم های گوگل.

امروزه اغلب تیم های بازی سازی از سرویس های تست بازی استفاده می کنند چرا که این تیم ها مشتمل بر افراد متخصص در حوزه تست و باگ یابی هستند. بزرگ ترین سرویس ایرانی موجود بازیاتو است که در کنار نقد و بررسی بازی ها، به تست آن ها نیز می پردازد.

ابعاد تست بازی

ابعاد زیادی از یک بازی باید مورد تست و ارزیابی واقع شود که نسبت به هر ژانر بازی، نیازمند متد های متفاوتی است. یک تستر بازی موبایل باید چندین وظیفه محوله را در بخش های مختلف نسبت به دستگاه ها و شخصیت خاص آن بازی موبایل انجام دهد. برخی از ابعاد تست بازی شامل موارد زیر هستند:

  • تست کارکرد: این تست با هدف نگاه کلی به مشکلات بازی و رابط کاربری است. پایداری، کیفیت مکانیک های بازی و باگ های گرافیکی و بصری در این تست مشخص می شوند.
  • تست سازگاری: در این تست دستگاه بروی سخت افزار های مختلف و با تنظیمات نرم افزاری متفاوت تست می شود. این تست برای بازی های کامپیوتری و موبایل حیاتی است. بررسی سرعت اجرا و کارکرد آن بر روی دستگاه های ضعیف و قوی باید حتما صورت گیرد.
  • تست بومی شده: بررسی متون و مکالمات داخل بازی در زبان های مختلف در تست بومی شده جای میگیرند. نیاز به گفتن نیست که به عنوان یک تستر برای تست این مبحث باید به یک یا چند زبان داخل بازی اشراف داشته باشید.
  • تست استرس(تست میمون): در این تست قرار است بفهمیم اپلیکیشن چگونه به هرج و مرج و رویداد های پیش بینی نشده پاسخ می دهد. این رویداد ها شامل تماس ورودی، دریافت پیامک، آپدیت دستگاه، فشردن دکمه های ناخواسته، قفل صفحه، حالت انتظار خودکار و از این قبیل است. تست این رویداد ها به خصوص اگر نیاز به تکرار تست روی چندین دستگاه داشته باشد نیازمند زمان زیادی است.
  • تست انطباق: در این تست، استاندارد ها، شرایط و قوانین و مجوز ها و یا مورد اجرا بررسی می شوند. به عنوان مثال برای انتشار بازی موبایل در بازار apple store بازی باید یک نام خاص، دسته بندی مشخص، لینک ارتباط مشتری با توسعه دهنده و راهنمای رابط کاربری داشته باشد. بررسی همه این بخش ها برعهده تستر است.
  • تست بتا: این تست در مرحله نهایی توسعه رخ می دهد. تست بتا به اولین انتشار عمومی بازی اشاره دارد که در این تست هزاران طرفدار بازی با باگ هایی مواجه خواهند شد که تستر های بازی آن ها را ندیدند. بازی های موبایلی اغلب وارد مرحله تست بتا نمی شوند زیرا بسیار زمان بر و نیازمند مجوز هایی بین توسعه دهنده و تستر ها است. ما در اینجا فقط برای آشنایی تستر ها با این مبحث آن را بیان کردیم.
تست جمعی بازی

در تیم‌های بازی‌سازی، تسترها می‌توانند به دو دسته درون سازمانی و خارج از تیم تقسیم شوند.

تستر درون سازمانی (Internal Tester) یا همان تستر داخلی، فردی است که در داخل تیم بازی سازی مشغول به کار است و وظیفه اصلی او تست کردن بازی و گزارش دادن باگ‌ها و مشکلات به توسعه‌دهندگان است. تستر درون سازمانی معمولاً با ابزارهای متعدد، نرم‌افزارهای تست و سخت افزار متعددی استفاده می کنند. همچنین، او می‌تواند در فرآیند بازی‌سازی از مرحله طراحی تا توسعه و آزمایش بازی در تیم مشارکت داشته باشد.

تستر خارج از تیم (External Tester) یا همان تستر خارجی، فردی است که از خارج تیم بازی سازی استخدام می‌شود و وظیفه اصلی او نیز تست کردن بازی و گزارش دادن باگ‌ها و مشکلات به توسعه‌دهندگان است. تستر خارج از تیم معمولاً برای تضمین کیفیت بازی و اطمینان حاصل کردن از عملکرد بازی در شرایط واقعی استخدام می‌شود. همچنین، او می‌تواند بازی را از دید کاربران و بازیکنان بررسی کند و مشکلات را در این زمینه نیز گزارش دهد.

در کل، تسترها نقش بسیار مهمی در فرآیند توسعه و تولید بازی‌ها دارند و با توجه به اینکه بازی‌سازی یک فرآیند پیچیده است، نیاز به تسترهای با تجربه و متخصص دارند.