این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و بازیاتو مسئولیتی در قبال محتوای وبسایت معرفی شده ندارد.


با وجود صدها زبان برنامه نویسی که در حال حاضر برای طراحی بازی های موبایل استفاده می شود، آزمایش همه آنها برای شما کاری بسیار طاقت فرسا خواهد بود. بنابراین برای اینکه بتوانید بهترین زبان های برنامه نویسی بازی موبایل را در کوتاه ترین زمان ممکن انتخاب کنید ما برای شما این مقاله را تدارک دیده ایم.

مانند هر چارچوب یا زبان برنامه نویسی دیگری، مهم است که به یاد داشته باشید که گزینه “بهترین” کاملاً ذهنی است. این مورد کاملا به اهداف و دامنه پروژه بازی موبایل شما بستگی دارد.

انواع زبان های برنامه نویسی بازی موبایل

  • کاتلین (Kotlin)
  • جاوا اسکریپت (JavaScript)
  • سوئیفت (Swift)
  • C++
  • سی شارپ (C#)

کاتلین (Kotlin)

کاتلین

زبان برنامه نویسی کاتلین که در سال 2010 توسعه یافت، یک زبان برنامه نویسی متن باز است که توسط JetBrains ساخته شد تا چیز جدیدی را به جامعه توسعه ارائه دهد و به سازندگان خود فرصت آسان تری برای حفظ Intellij IDEA و یک چارچوب مبتنی بر جاوا برای توسعه نرم افزار بدهد.

زمانی که مهندس کاتلین و مدیر محصول کنونی دیمیتری جمروف ایده معرفی یک زبان جدید را داشت، تیم JetBrains به طور قابل درکی مردد بودند. با این حال آنها در یک مستند گفتند که درک عمیق آنها از حدود 20 زبان برنامه نویسی باعث شد که چیز دیگری فکر کنند.

آنها نقاط قوت و ضعف این زبان ها را شناسایی کردند و با این دانش زبان برنامه نویسی کاتلین را ایجاد کردند. از آنجایی که Kotlin تا حدی برای Intellij IDEA JetBrains ساخته شده است، البته این زبان شباهت هایی به جاوا نیز دارد.

تفاوت اصلی این است که کاتلین نحو واضح تر و مختصرتری دارد. در مقایسه با جاوا، کاتلین می تواند کد را تا 40 درصد کاهش دهد. بسیاری آن را “brilliantly designed” و “mature” می دانند، به طوری که گوگل در سال 2017 پشتیبانی خود را از این زبان در اندروید اعلام کرد.

بنابراین اگر قصد دارید یک بازی موبایل برای دستگاه های اندرویدی بسازید، Kotlin یک زبان برنامه نویسی عالی برای شروع استفاده است.

امروزه توسعه بازی موبایل با Kotlin نیز توسط موتور بازی چند پلتفرمی KorGE سازگارتر شده است. اما می‌توانید بازی ‌های ساده اندروید را با سایر محیط‌های توسعه یکپارچه (IDE) نیز بسازید.

مزایای کاتلین:

  • بهره وری تیم شما را افزایش می دهد.
  • سازگار با کدهای موجود. یکی از مهمترین و شناخته شده ترین نقاط قوت کاتلین این است که 100% با جاوا سازگار است. این زبان طوری طراحی شده است که با خود جاوا به خوبی کار کند و این مورد شامل تمام ابزارها و چارچوب های مرتبط است که یک اکوسیستم غنی را فراهم می کند.
  • اشکالات کمتر (و زمان QA کمتر). کاتلین یک پایگاه کد واضح دارد و اجازه می دهد تا خطاهای کمتر و کد پایدارتری در تولید داشته باشد.
  • قابل اعتماد. در مقایسه مستقیم با سوئیفت، کاتلین یک زبان بالغ است. کاتلین قبل از انتشار نهایی، مراحل مختلف آلفا و بتا را پشت سر گذاشته است.

معایب کاتلین:

  • برخی از توسعه دهندگان و برنامه نویسان سرعت کم کامپایل را به عنوان یکی از اشکالات اصلی و عمده Kotlin گزارش کردند. در برخی موارد، کاتلین می تواند جاوا را در سرعت کامپایل شکست دهد، اما گاهی اوقات به طور قابل توجهی کندتر از نسخه قبلی خود است.
  • در حالی که کاتلین در پذیرش و استفاده از آن به عنوان زبان درجه یک برای اندروید به سرعت در حال رشد است. در مقایسه با جاوا هنوز جامعه توسعه دهندگان کوچکی دارد و این منجر به منابع محدودی برای یادگیری زبان و همچنین آموزش توسعه دهندگان می شود.
  • از آنجایی که Kotlin هنوز برای اکثر توسعه دهندگان و برنامه نویسان نسبتاً جدید است، پیدا کردن متخصصان با تجربه در این حوزه ممکن است سخت باشد.

جاوا اسکریپت (JavaScript)

جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت که در ابتدا برای بهینه سازی تجربه یک توسعه دهنده با توسعه وب و طراحی اپلیکیشن اندروید ایجاد شد، به یکی از رایج ترین زبان های امروزی و یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بازی موبایل تبدیل شده است. جاوا اسکریپت نیز درست مانند کاتلین قرار بود از طرق خاصی شبیه جاوا باشد.

مزیت استفاده از جاوا اسکریپت برای توسعه و طراحی بازی موبایل این است که می تواند در هر نقطه از وب اجرا شود. برای بازی های مرورگر، این ابزار بسیار خوبی است اما می تواند بازی های موبایل (عمدتاً برای اندروید) را نیز توسعه دهد.

شاید یکی از جذابیت ‌های اصلی توسعه ‌دهندگان برای استفاده از جاوا اسکریپت برای توسعه بازی ‌های موبایل این است که موتورهای بازی و فریمورک ‌های زیادی از جمله CopperCube و PhaserJS از آن پشتیبانی می‌کنند.

مزایای جاوا اسکریپت:

  • جاوا اسکریپت سمت کلاینت بسیار سریع است، زیرا فوراً در مرورگر سمت کلاینت اجرا می شود.
  • یادگیری جاوا اسکریپت و همچنین پیاده سازی آن بسیار آسان است.
  • جاوا اسکریپت در سراسر وب استفاده می شود و برای یادگیری آن، منابع زیادی در اینترنت بومی هستند. StackOverflow و GitHub دو وب سایت بزرگ هستند که می توانید همه چیز را در مورد جاوا اسکریپت از آنها یاد بگیرید.
  • جاوا اسکریپت به راحتی با زبان های دیگر سازگار است و در بسیاری از برنامه ها نیز از آن استفاده می شود.
  • به دلیل استفاده از آن در سمت کاربر، تقاضای آن در سرور وب سایت کاهش می یابد.
  • با کشیدن یا رها کردن اجزا یا نوار لغزنده، یک رابط کاربری غنی برای وب سایت شما فراهم می کند.

معایب جاوا اسکریپت:

  • از آنجایی که این کد در رایانه کاربر اجرا می شود، بنابراین در برخی موارد می تواند برای اهداف مخرب نیز مورد سوء استفاده قرار گیرد. این یکی از دلایل اصلی است که برخی افراد ترجیح می دهند جاوا اسکریپت را غیرفعال کنند.
  • جاوا اسکریپت گاهی اوقات در مرورگرهای مختلف به طور متفاوت تفسیر می شود.

سوئیفت (Swift)

سوئیفت

زبان برنامه نویسی سوئیفت یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی بازی موبایل است که توسط اپل طراحی و در سال 2014 معرفی شد. سوئیفت یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که از نظر سرعت مانند زبان های C  به ویژه Objective-C عمل می کند. همچنین یک زبان رسا و ایمن است که شبیه به Kotlin، کدنویسی را ساده و گسترده می کند.

با Swift ممکن است مرحله توسعه زمان بیشتری را از شما صرف کند، زیرا بلافاصله قبل از اجرای نرم افزار، توسعه دهندگان را در مورد هر گونه خطا آگاه می کند.

وقتی صحبت از بازی های موبایلی به میان می آید، Swift اغلب همراه با SpriteKit و IDE های مبتنی بر اپل مانند Xcode استفاده می شود. در این مرحله کاملاً واضح است که هدف اصلی این زبان برنامه نویسی دستگاه های اپل هستند.

بنابراین اگر هدف شما ساخت یک بازی برای کاربران اپل است، سوئیفت بدون شک بهترین زبان برنامه نویسی بازی برای این کار است.

از آنجایی که سینتکس آن ساده است و جامعه در حال رشد است، سوئیفت یک ابزار خوب برای توسعه دهندگانی است که تازه به توسعه بازی های iOS می پردازند و همچنین همراه با SpriteKit. SpritKit یک فریمورک همه منظوره است که قادر به ساخت بازی های موبایل دو بعدی است.

مزایای سوئیفت:

  • فرآیند توسعه سریع
  • مقیاس پذیری برنامه ها
  • بهبود عملکرد و ایمنی
  • ادغام آسان با Objective-C

معایب سوئیفت:

  • زبان هنوز جوان است. سوئیفت ممکن است سریع‌ترین و قوی‌ترین زبان باشد، اما هنوز کاملاً جوان است. مسائل زیادی وجود دارد که باید برطرف شوند، زمان بلوغ همیشه وجود دارد، حتی اگر سریع باشد.
  • سوئیفت به عنوان هدف متحرک در نظر گرفته می شود. سوئیفت نسبتاً ناپایدار در نظر گرفته می شود. توسعه دهندگان این نگرانی را مبنی بر عدم سازگاری عقب مانده با هر نسخه جدید مطرح کرده اند.
  • عدم پشتیبانی از نسخه های قبلی IOS

C++ و سی شارپ

سی شارپ

C++ توسط Bjarne Stroustrup در دهه 80 میلادی با هدف سازگاری بیشتر بان برنامه نویسی C برای توسعه ‌دهندگان ایجاد شد.

استروستروپ زبانی ساخت که خواندن و استفاده از آن نسبتاً آسان بود. از سوی دیگر مایکروسافت و آندرس هیلسبرگ سی شارپ (C#) را در واقع در واکنش به جاوا، یکی دیگر از زبان های محبوب، برای محیط دات نت خود ایجاد کردند. عملکرد آن نزدیک به C++ است، اما نحو آن بسیار ساده تر قابل درک است و آن را به یک زبان برنامه نویسی سطح بالاتر تبدیل می کند.

اما این زبان برنامه نویسی چه ارتباطی به بازی های موبایل دارد؟ همانطور که قبلاً اشاره کردیم، سرعت یک عنصر حیاتی در بازی است. از آنجایی که هر دو زبان به زبان برنامه نویسی اولیه C نزدیک هستند، C# و C++ می توانند به توسعه بازی هایی با کارایی بالا و گرافیکی سخت کمک کنند.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت این زبان ها در ساخت بازی این است که موتورهای محبوب بازی سازی از آنها استفاده می کنند. این موتورهای بازی سازی شامل Unity، Unreal و CryEngine هستند که همگی توانایی ساخت بازی های موبایل را دارند.

سی شارپ برای مرحله توسعه یک بازی ایده آل است و می تواند بازی های موبایلی با کارایی بالا ایجاد کند. یکی از توسعه دهندگان ما در شرکت اپمون می گوید که در آن زمان این زبان بهترین زبان برای ویندوز فون بود.

با این حال، C++ برای بازی ‌های گرافیکی سنگین توصیه می ‌شود، زیرا می ‌تواند عملکرد بازی را به میزان قابل توجهی از طریق سرعت بهبود بخشد. اما البته این به موتور بازی و همچنین تجربه و مهارت توسعه دهنده نیز خلاصه می شود.

مزایای C++ و سی شارپ:

  • در حالی که هیچ زبان برنامه نویسی به برنامه نویسان اجازه نمی دهد برنامه های کاملاً بدون اشکال بنویسند، سی شارپ در مقایسه با C و C++ در این مورد بسیار پیشرفت تر می باشد.
  • C# برای اجرا ایمن تر است. از آنجایی که برنامه سی شارپ به یک زبان میانی کامپایل شده است، سیستم عامل همیشه می تواند آن را بررسی کند تا ببیند هیچ کد مخربی وجود ندارد.
  • سی شارپ قدیمی و جدید را در یک تعادل تقریبا عالی ترکیب می کند. C# بسیاری از نحو مختصر C را کپی می کند و همچنین ویژگی های مدرن و شی گرا را اضافه می کند، در حالی که چمدان های غیر ضروری بسیار کمی را از C حفظ می کند.
  • هزینه نگهداری برای C# قطعا بسیار کمتر از C++ است. این یک عارضه جانبی مثبت سی شارپ است که به برنامه نویسان کمک می کند تا برنامه ای بنویسند که تا حد امکان بدون اشکال باشد.
  • سی شارپ می تواند از هر ویژگی موجود در WPF استفاده کند و آن را به یکی از زبان هایی تبدیل می کند که می تواند به خوبی با WPF کار کند.

معایب C++ و سی شارپ:

  • C# کندتر اجرا می شود. هنگام استفاده از WPF تا حدودی به این موضوع توجه شده است، اگرچه در حال حاضر راه اندازی برنامه WPF هنوز کمی کند است. با این حال پس از راه اندازی برنامه، جلوه های انیمیشن همگی بسیار روان هستند.
  • C# نسبت به C++ انعطاف پذیری کمتری دارد. سی شارپ تا حد زیادی به فریمورک دات نت بستگی دارد و هر چیزی که در فریم ورک دات نت یافت نشود، پیاده سازی آن دشوار خواهد بود.

نتیجه گیری جهت انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی بازی موبایل

بهترین زبان برای ساخت و طراحی بازی موبایل چیست؟ پاسخ به نوع بازی موبایلی که می خواهید بسازید و سیستم عامل مورد نظر شما بستگی دارد. با این حال با کمک معیارهای رتبه ‌بندی اپمون، برخی از بهترین گزینه ‌ها را برای برنامه ‌نویسی بازی ‌های موبایلی به ترتیب محدود کرده ‌ایم:

  1. کاتلین (Kotlin)
  2. جاوا اسکریپت (JavaScript)
  3. سوئیفت (Swift)
  4. C++
  5. سی شارپ (C#)

این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و بازیاتو مسئولیتی در قبال محتوای وبسایت معرفی شده ندارد.