این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و بازیاتو مسئولیتی در قبال محتوای وبسایت معرفی شده ندارد.


سریال 1899 جدیدترین اثر سازندگان سریال جنجالی دارک (Dark)

سال 2022 سالی معرکه برای سریال بازان بود. از خاندان اژدها و پرهزینه ترین سریال تاریخ ارباب حلقه ها گرفته تا سریال های ونزدی و فصل جدید Stranger Things که توسط نتفلیکس منتشر شدند، همگی اونها برای ثبت رکورد های تاریخی وارد چارت های محبوبیت شدند. حال سراغ جدیدترین سریال سازندگان سریال جنجالی دارک می رویم. آیا این سریال توانست در کنار باقی سریال های رکوردشکن سال قد علم کنه یا خیر؟

فصل اول سریال 1899 بطور کامل از نتفلیکس پخش شده و حالا مخاطبان اون باید یک سال نیم برای فصل دومش انتظار بکشن.

اگر سریال دارک (Dark) رو دیده باشید میدونین که روند سریال جوری بود که در ابتدا نویسنده در ذهن شما سوال هایی ایجاد میکرد و در ادامه آروم آروم سوالات رو پاسخ میداد و یا اینکه نمیداد و جوابش رو نگه میداشت برای فصل بعدیش. 1899 هم دقیقا همین الگو رو دنبال میکنه. هرچیزی در صفحه می بینید رازی پشتش داره. بیننده درمورد گذشته شخصیت ها، علائم و نماد هایی که دیده میشه کنجکاوه و میخواد زودتر ته و توی همه چیز رو دربیاره. اگر بخواین مغزتون رو درگیر تک تک سوالات کنید احتمالا داستان بطرز اعصاب خرد کنی براتون گیج کننده بشه.

سریال 1899 زمانیه که فیلم Event Horizon با تایتانیک ملاقات میکنه!

داستان در کشتی ای در سال 1899 رخ میده. مسافرین کشتی از ملیت های مختلف و نژآد های متفاوت اند. نویسنده سعی داره کشتی رو نمادی از دنیایی که درش زندگی میکنیم نشون بده. تعداد شخصیت های سریال خیلی زیاده و روابطشون… بیاین وارد این موضوع نشیم که بیشتر از قبل گیج کننده خواهد شد. مردم داخل کشتی به زبون های متفاوت صحبت می کنند. تک تکشون گذشته مرموزی رو پشت سر گذاشتند و درحال فرار از چیزی هستند.

دانلود سریال

زمانی که مقصد سفر از آمریکا به کشتی ارواح تغییر میکند.

در بین اینهمه شخصیت، کاراکتر اصلی داستانمون خانوم دکتری است که در لحظات ابتدایی شروع داستان متوجه میشیم درگذشته در بیمارستانی روانی بعنوان بیمار زندگی میکرده. نامه ای از طرف برادرش بدستش میرسه که از او میخواد به آمریکا بره. این درحالیه که 4 ماه از مفقود شدن برادرش میگذره. همزمان کشتی ای بهمراه مسافرینش 4 ماهه ناپدید شده. کشتی ای بنام پرومتئوس!

زن تصور میکنه برادرش نیز در اون کشتی بوده. اتفاقی که جرقه اتفاقات سریال رو میزنه اونجایی میوفته که وسط مسافرتش، ناخدای کشتی (یکی دیگر از نقش های اصلی سریال) متوجه درخواست های کمکی میشه که از طرف کشتی ناشناسی که احتمالا همون پرومتئوسه براش فرستاده میشه.

سفر دریایی پرومتئوس جوری برنامه ریزی شده بود که  در عرض دو هفته به مقصد برسه. اما این کشتی 4 ماهه تو دریا سرگردونه. منطق میگه تمام مسافراش از گرسنگی و تشنگی مردن ولی خب کسی در اون کشتی زنده ست که دائما درخواست کمک میفرسته. ناخدا تصمیم میگیره بسمت کشتی سرگردون تغییر جهت بده. از طرفی بیننده کم کم متوجه میشه برای همه مسافرا از قبل یه نامه مثل نامه اول داستان فرستاده شده. انگار که تموم این سفر از قبل تعیین شده بود. نگران نباشید. تمام این توضیحات تنها مقدمه ای برای داستان اصلیه که بعد از رسیدن به کشتی شروع میشه!

قطب نماهایی که در نزدیکی پرومتئوس از کار میوفتن. شخصیت اصلی دیگری که وارد داستان میشه. نکته سریال 1899 اینه که بیننده همیشه یک قدم عقبه. پیشبینی هیچ ماجرایی ممکن نیست. انگار جوری سریال رو ساختن که صرفا حدس های مخاطب رو جلو چشمش نابود کنه و بگه: “دیدی نمیتونی بفهمی چی تو سرم میگذره؟”

دانلود سریال 1899 (1899) با زیرنویس فارسی

سریال 1899 ارزش تماشا رو دارد؟

5 قسمت اول سریال تا حدی داستان منسجم و پله پله ای داشت. ولی 3 قسمت آخر فقط معماهای پی در پی و بی جواب بود. راستش رو بخواین جواب سوالات رو قرار نیست در فصل اول بگیرید و راه درازی در پیش است. در اپیزود های 6 و 7 اونقدری حجم سوالات و معما ها زیاد میشه که اعصاب زیادی برای ادامه دادن میطلبه.

سریال دائما به گذشته شخصیت ها فلش بک میزنه. اونقدر بیننده در رفت و آمد بین داستان های داخل کشتی و اتفاقاتی که بیرون از اون میوفته قرار میگیره که مرز بین خواب و بیداری و توهم و واقعیت رو گم میکنه. میشه گفت 1899 این ویژگی رو از دارک به ارث برده. خیلی وقت ها بزرگترین وظیفه بیننده، پیدا کردن خط زمانی داستان میشه.

سریال 1899 از اون سریال هایی نیست که بشه لحظه ای برای گرم کردن غذا رهاش کرد. اتفاقا جزوه ای رو برای نوت برداری از سرنخ ها میطلبه. سریال جوریه انگار سازندگانش دستور گرفتند چیزی بسازن که مخاطب نتونه لحظه ای چشمش رو به سمت چیزی دیگه ای ببره. اگه اینکارو کنه هرچی برای سرنخ پیدا کردن رشته کرده، پنبه میشه.

ممکنه بدلیل ویژگی های این چنین گیج گننده اش سریالی همه پسند نباشه اما جذابیتش رو تا قسمت پایانی برای طرفداران ژانر معمایی حفظ میکنه. شخصیت های متنوع و حرف زدنشون به زبون های مختلف شاید بشه بعنوان یکی از نقاط قوت سریال نام برد. هرچند شخصیت ها، عمیق نیستند اتفاقا جوری شخصیت پردازی شدن که مرموز و غیر قابل درک بنظر برسن.

توی یک مورد هیچ ایرادی نمیشه به سریال وارد کرد اون هم فضاسازی بی نقص و حرفه ایشه. سازندگان سریال از زمان دارک (Dark) ثابت کردن تو ساخت فضای مرموز و خوفناک توانایی خارق العاده دارن.

داستان از نظر بسیاری از منتقدان سرعت پایینی داره هرچند با همین سرعت هم وقتی بیننده به پایان قسمت چهارم میرسه متوجه میشه که متوجه هیچی نشده! یکی از نکات جالبی که ارزش اشاره کردن در این مقاله رو داره نحوه شروع هر قسمت با داستان گذشته شخصیت هاست که خیلی منتقدان رو به یاد سبک روایت سریال محبوب Lost انداخته.

دانلود سریال 1899 (1899) با زیرنویس فارسی از وبسایت انیمه لیست

موسیقی تصادفی مناسب ترین انتخاب

یکی از مهمترین عناصر سریال 1899 که در دارک نیز شاهد بودیم موسیقی موزیسین بن فراست است که به زیبایی هرچه تمام تر تونست موسیقی تصادفی را در سریال بگنجاند. این سبک موسیقی در دهه 50 میلادی شکل گرفت که در آن آهنگساز با استفاده از روش هایی تصادفی تن های اصوات و ریتم هارو انتخاب میکند. این سبک از موسیقی برای نشان دادن وجود تنش و تعلیق بی حد و مرز اثر کاملا بجا انتخاب شده و دلهره را در بیننده افزایش میده.

گفتن هر کلمه ای بیش از این میتونه سریال 1899 رو برای کسانی که هنوز بهش فرصت ندادن اسپویل کنه. اگر از طرفداران سریال دارک هستید و یا از تماشای سریال های West World و Lost لذت بردید احتمالا از 1899 لذت خواهید برد. با تشکر از شما که این مقاله رو خوندید لطفا وقتی تمومش کردین بیاین و توضیح بدین آخرش دقیقا چه اتفاقی افتاد!؟

علاقمندان به دانلود سریال 1899 با زیرنویس فارسی می‌توانند به سایت انیمه لیست، مرجع انیمه، فیلم و سریال مراجعه فرمایند.


این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و بازیاتو مسئولیتی در قبال محتوای وبسایت معرفی شده ندارد.