بارها در بازیاتو گفته ایم که یک بازی باید چه معیار ها و شاخص هایی را برای حداقل یک بار بازی کردن را داشته باشد و یا به عبارتی ارزش یک بار بازی کردن را داشته باشد. روی سخنمان بیشتر با بازی سازان ایرانی است. چرا که هم استعداد ها و هم امکانات خوبی برای ساخت یک بازی با کیفیت را دراختیار دارند. اما باید قبول کرد که هنوز هم نمی توان گفت که ما نیز امکانات استدیو های بازی سازی بزرگ دنیا را داریم و هنوز اول راه قرار داریم. با این وجود ، شاهد عناوین بسیار قدرتمندی هستیم که این روز ها مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفته اند. بازی هایی همچون آمیزرا که بررسی آن را قبلا در بازیاتو داشتیم. اما در سبک های دیگرمانند بازی های تیراندازی و به طور مشخص ماجراجویی ، عناوین بزرگ اندکی داریم.

زامبی ها تمام نمی شوند!

زامبی ها بسیار مورد علاقه بازی سازان در سراسر دنیا هستند. این را می توان به وضوح  مشاهده کرد. البته کاربران و گیمر ها نیز روی خوشی نشان داده اند و این یک رابطه ی دوطرفه است! این بار هم در یک بازی ایرانی ، شاهد استفاده از زامبی ها برای پیش بردن داستان بازی و به نوعی مزاحمین روند بازی هستیم. داستان بازی از آنجایی شروع می شود که شخصیت اصلی داستان که سیاوش نام دارد متوجه اتفاقات عجیبی می شود. اما روند بازی این گونه است که پسر او در خانه است و سیاوش باید خودش را به او برساند که در حین رسیدن به خانه دچار حوادثی می شود که مراحل بازی آن را روایت می کند.

مخمصه

چگونه یک بازی ساز پخته شویم؟

شاید نجات دادن و عبور از مراحل دشوار یک داستان تکراری باشد اما این بازی ساز است که با افزودن چاشنی های مختلف ، یک بازی پخته خوش طعم ! را به ما می چشاند. بازی مخمصه دارای 20 مرحله می باشد که در هر مرحله شما با امکاناتی که در اختیار دارید باید از زامبی ها و موانع عبور کنید و مرحله را به پایان برسانید.در حین انجام هر قسمت نیز بازی دخیره می شود که درصورت از دست دادن جان ، بتوانید از ادامه محل ذخیره شده ، بازی را انجام دهید و نیازی به بازی کردن از اول مرحله نباشد.هم چنین نیاز است تا با طراحی های بهتری در همه قسمت ها در به روزرسانی های بعدی ، شاهد جذب بیشتر مخاطب شویم.

جاده ، اتاق، بیشه؛ زامبی ها همه جا هستند!

بازی در مراحل مختلف و در محیط های گوناگونی انجام می شود. از بیشه تا جاده و اتاق و فضاهای ساختگی که در اکثر بازی ها  دیده ایم. اگر بخواهیم واقع بینانه به قضیه نگاه کنیم ، شاید بهتر بود محیط ها از رنگ و لعاب بهتری بهره می گرفتند. نورپردازی و سایه ها به خوبی در این بازی دیده نمی شود وبسیار جای پیشرفت دارد. استفاده ازترکیب های رنگی مناسب تر، متریال ها با جزییات بالاتر و در کل حس یک بازی امروزی تر را می توان به عنوان پیشنهاد هایی برای بهبود فضاسازی های محیط بازی نام برد. شاید در نگاه اول بگوییم آیا این بازی در سال 2012 ساخته شده یا زمان کوتاهی از عرضه آن نمی گذرد؟ باید گفت نیاز است تا بازی سازان ایرانی بیشتر به این موارد توجه کنند.

مخمصه

اسلحتان را پر کنید!

در ابتدای اجرای بازی با یک منوی ساده رو به رو هستیم که در پس زمینه فردی را مشاهده می کنیم که در حال بازی با اسلحه خودش است. این ترکیب شاید خوب به نظر برسد اما نیاز دارد تا بهتر طراحی شود. هنگام اجرای بازی و یا انتخاب مراحل ، یک داستان که به صورت کمیک است را مشاهده می کنیم که روایتگر داستان و اتفاقات بازی است. این کمیک ها ما را به یاد بازی مکس پین می اندازد. هرچند بازی مکس پین از طراحی های بهتری برخوردار بود. در طول مسیر بازی ، باید از صخره ها و یا موانع دیگر عبور کنید و یا حتی موانع را حرکت دهید. در عین حال نیز باید با زامبی ها دست و پنجه نرم کنید. نابودشان کنید یا با پرش از آنها قرار را بر فرار ترجیح دهید.

مخمصه

مخمصه با چاشنی باگ

چیزی که بیش از همه آن را دوست نداشتیم وجود باگ هایی در حین بازی بود. برای مثال هنگام عبور از صخره ها پای شخصیت در میان صخره ها محو می شد و یا نمی توانستیم عبور کنیم. در طول مراحل شما با کشتن زامبی ها مقداری مهمات به دست می آورید. اما اگر اسلحه شما هرچیزی به غیر از آن باشد ، با دریافت آن مهمات دوباره به اسلحه قبلی برمی گردید که این را نمی پسندیم.هم چنین در هنگام برخورد با زامبی ها ، بازی دچار باگ هایی است که امیدواریم در به روز رسانی های بعدی رفع شود. هم چنین در این بازی شما می توانید با ورود به بخش تنظیمات صداها و افکت ها و تنظیمات گرافیکی و نور پردازی هارا با توجه به قدرت سخت افزار تلفن همراه خود، تغییر دهید.

مخمصه

دیالوگ ها؛ خوب گوش دهید!

خوشبختانه در بازی مخمصه شاهد استفاده از افکت ها و صداها هستیم. اما نمی توان موسیقی متن هماهنگ با بازی را برایش فرض کنیم. شخصیت داستان با انجام هر حرکت و یا استفاده از سلاح ها ، افکت گذاری شده است. اما آن چنان از کیفیت بالایی برخوردار نبود اما راضی کننده است. در طول مسیر بازی، با لمس کردن قسمت هایی که با عنوان بررسی نمایان می شود، دیالوگ هایی پخش می شود که خوب هستند. اما همانند قسمت های دیگر نیاز به یک موسیقی متن و افکت های بیشتر احساس می شود.

سخن آخر

در نهایت باید گفت بازی سازان ایرانی روز به روز درحال پیشرفت هستند . وجود چنین عناوینی می تواند کمک بسیار بزرگی به توسعه صنعت بازی سازی کشورمان باشد. اگر از دوست داران سبک های ماجراجویی و معمایی هستید ، حتما بازی مخمصه از استدیو بازی سازی ایمان گیم را انجام دهید.بسیار خوش حال کننده و جای بسی امیدواری است که بازی سازان کشورمان توانایی خلق چنین آثاری را دارند. و بسیار برای ما شگفت انگیز بود که صفر تا صد این بازی توسط یک نفر انجام شده باشد .این  بازی قطعا شمارابه چالش خواهد کشید و به آسانی نمی توانید از پس مراحل آن بر بیایید و ساعت ها درگیر آن خواهید شد.منتظر نظرات و پیشنهاد های شما هستیم.