این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و بازیاتو مسئولیتی در قبال محتوای وبسایت معرفی شده ندارد.


کالاف دیوتی موبایل و پابجی موبایل را می‌توان دو بازی شوتر و بتل رویال محبوب موبایل دانست که هرکدام بیش از یک میلیارد بار توسط کاربران دانلود شده‌اند. قطعا اگر می‌خواهید وارد دنیای بتل رویال و شوتر موبایل شوید، باید تفاوت این دو بازی را بدانید تا بتوانید بهترین بازی را برای خودتان انتخاب کنید. در این مقاله به بررسی نکات مهم بین کالاف دیوتی موبایل و پابجی موبایل پرداخته‌ایم تا شما را در انتخاب یکی از آن‌ها راهنمایی کنیم.

نگاهی کوتاه به بازی کالاف و پابجی

در ادامه این دو بازی را به شما معرفی کرده و به شکلی کلی آن‌ها را بررسی می‌کنیم. برای انتخاب بهتر بین این دو بازی، لازم است که ابتدا آشنایی خوبی نسبت به آن‌ها داشته باشید.

کالاف دیوتی موبایل

کالاف دیوتی موبایل یک بازی شوتر اول شخص است که هم دارای حالت چندنفره و هم بتل رویال است. برخلاف اکثر بازی‌های شوتر آنلاین، تمرکز کالاف دیوتی موبایل نه روی بتل رویال آن‌، بلکه روی حالات چندنفره آن است. این بازی در سال ۲۰۱۹ روی موبایل منتشر شده و از همان موقع همیشه جزو محبوب‌ترین بازی‌های آنلاین و شوتر بوده است.

پابجی موبایل

پابجی موبایل را می‌توان بازی اصلی بتل رویال موبایل دانست که باعث محبوبیت بسیار زیاد این سبک شد. پابجی موبایل یک بتل رویال خالص است که به شکل رایگان منتشر شد و توانست به رتبه دوم بیش‌ترین دانلود و بیش‌ترین بازیکن برسد. گیم پلی این بازی شبیه به پابجی اصلی است که قبل‌تر برای کنسول و PC منتشر شده بود.

مقایسه گرافیک کالاف و پابجی

قطعا یکی از مهم‌ترین سوالات شما این است که گرافیک کالاف بهتره یا پابجی. پابجی موبایل با استفاده از موتور بازی‌سازی Unreal ساخته شده است و کالاف دیوتی با موتور unity. با این که نمی‌توان با قاطعیت گفت گرافیک پابجی بهتر است یا کالاف، اما انجین آنریل معمولا در ساخت بازی‌های واقع‌گرایانه‌تر و با جزئیات‌تر به کار می‌رود. امکان ساخت بازی‌های بسیار دقیق و با کیفیت در موتور یونیتی وجود ندارد.

این دو بازی از نظر گرافیکی دارای شخصیت بسیار متفاوتی هستند؛ پابجی دارای گرافیکی جزئی است و جزئیات بسیار زیادی دارد. در حالی که با این که گرافیک کالاف دیوتی سنگین است اما همه چیز در هم تنیده شده و شفافیت لازم را ندارد. جزئیاتی مانند مهمات و سلاح‌های روی زمین در پابجی بسیار بهتر به تصویر کشیده شده‌اند.

به طور کلی احساس خواهید کرد که در پابجی فضای بیش‌تری وجود دارد و این بازی حس جهان‌باز بودن بیش‌تری به شما القا می‌کند. در حالی که در کالاف دیوتی گرافیک بازی به طور کلی ضخیم‌تر به نظر می‌رسد. با این حال کالاف دیوتی گرافیک بدی ندارد، فقط به گونه‌ای طراحی شده است تا احساس کالاف دیوتی‌های سری PC را در گیمر ایجاد کند.

مقایسه گیم پلی کالاف و پابجی

کالاف دیوتی دارای سه حالت بازی است؛ حالت مولتی‌پلیر یا چندنفره که در آن مدهای کلاسیک مختلفی مثل Team Deathmatch، Domination و Kill Confirmed وجود دارد، حالت بتل رویال که در آن حداکثر ۱۰۰ بازیکن وارد یک جزیره شده و باید برای زنده ماندن تلاش کنند و حالت زامبی که در آن به همراه تیمتان باید در برابر هجوم زامبی‌ها مقاومت کنید.

در پابجی نیز شما می‌توانید به تنهایی یا در تیم‌های ۲ و ۴ نفره وارد بازی شوید و در یک جمع حداکثر ۱۰۰ نفره تلاش کنید تا زنده بمانید. هر بازی بتل رویال پابجی موبایل معمولا بیش‌تر از نیم ساعت طول می‌کشد و تنها اگر یک بازیکن با حوصله باشید، می‌توانید تا آخرین لحظه دوام بیاورید.

اختلاف گیم پلی این دو بازی کاملا مشخص است؛ کالاف دیوتی یک بازی است که روی حالات چند نفره کلاسیک این سری در کنار بتل رویال تمرکز کرده است، اما پابجی یک بتل رویال خالص است شما را ۳۰ دقیقه در هر بازی درگیر کرده و هیجان بقا را ایجاد می‌کند.

درنتیجه به طور کلی پابجی موبایل دارای گیم پلی کندتری است و شما بیش‌ترین اکشن را در نقاط شلوغ بازی تجربه خواهید کرد و ممکن است چند دقیقه پشت سر هم بدون هیچ نبردی فقط در مپ راه بروید. پابجی موبایل واقع‌گرایانه‌تر است و هیچ توانایی خاصی در آن ندارید و این بازی به شکلی واقعی، کندتر از کالاف دیوتی است.

کالاف دیوتی گیم پلی سریع‌تر با اکشن بیش‌تری دارد که به خاطر حالت شوتر اول شخص آن است. همچنین محرک‌هایی نیز مانند مولتی‌کیل‌ها وجود دارد تا بازیکنان با خشونت بیش‌تری بازی کنند. بتل رویال کالاف دیوتی نیز بسیار سریع‌تر از پابجی موبایل است.

مقایسه گان های کالاف و پابجی

به طور کلی کالاف دیوتی دارای گان‌های بیش‌تر و دقیق‌تری است؛ چرا که شما در آن یک مامور و اپراتور هستید که وارد نبرد می‌شوید اما در پابجی شما می‌توانید با چهره یک دلقک بازی را آغاز کنید. در بتل رویال پابجی شما بدون هیچ سلاحی بازی را شروع می‌کنید اما در کالاف به یک چاقو و توانایی‌های مختلف دسترسی دارید.

کالاف دیوتی دارای انبار اسلحه دقیق‌تر و بیش‌تری است که به شما اجازه می‌دهد از بین سلاح‌های بسیار مختلف که از روی سلاح‌های واقعی ساخته شده‌اند، انتخاب کنید. در کالاف دیوتی سلاح‌های مختلفی مانند شات‌گان، کلت‌ها، اسنایپر، SMGها و Rifleها وجود دارند؛ این انواع اسلحه در پابجی هم موجود است اما به طور کلی کالاف دیوتی تمرکز بیش‌تری روی این بخش از بازی داشته و گان‌های بسیار متنوعی برای شما فراهم کرده است.

مقایسه اسکین های کالاف و پابجی

به طور کلی می‌توان گفت که پابجی فضایی بسیار واقع‌گرایانه‌تر دارد و از این رو اسکین‌های بازی فقط جنبه زیبایی و تغییر تم بازی را خواهند داشت. در کالاف شما می‌توانید با اسکین‌ها به توانایی‌ها و قابلیت‌های مختلف دست داشته باشید؛ به عنوان مثال ممکن است یک اسکین سرعت شما را کمی بیش‌تر کند یا اسکین یک گان قدرت سلاحتان را بالاتر ببرد.

با این که اسکین‌ها در کالاف نیز جنبه زیبایی دارند و شما می‌توانید اسکین‌های مختلفی برای یک کاراکتر باز کنید، اما برخی از آن‌ها قدرت شما را نیز بیش‌تر می‌کنند. در حالی که در پابجی موبایل، اسکین‌ها هیچ توانایی خاصی به شما نمی‌دهند و به طور کلی، هر بخش از بازی واقع‌گرایانه بوده و فقط توانایی شما است که مهم است.

با خرید cp کالاف ارزان می‌توانید سطح کاراکترهای خود را افزایش دهید تا به مهارت‌ها و توانمندی‌های آنها اضافه شود. علاوه‌بر آن، امکان شخصی‌سازی کاراکترهای انتخابی هم وجود دارد. خرید اسکین کالاف دیوتی موبایل با سی پی نیز قابل انجام است.

شما می‌توانید با خرید سی پی، اسکین‌ها و آیتم‌های مختلفی در کالاف دیوتی بخرید؛ پابجی نیز ارز یوسی را معرفی کرده است که امکان خرید آیتم‌های مختلف بازی را فراهم می‌کند. به طور کلی هر دو این بازی‌ها رایگان هستند اما اگر از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ایشان استفاده کنید، تجربه بازی بسیار بهتری خواهید داشت.

تعداد طرفداران پابجی و کالاف

اگر بخواهیم راجع به تعداد طرفدارن و محبوبیت این دو بازی صحبت کنیم، کالاف دیوتی قطعا برنده است. کالاف دیوتی موبایل اولین بازی از این سری نیست و سری کالاف دیوتی بیش از ۲۰ سال است که برای پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شود. بسیاری از طرفداران کالاف، بازیکنان حرفه‌ای سری‌های قبلی آن روی پی‌سی و کنسول بودند و الان در موبایل هم کالاف بازی می‌کنند.

با این که پابجی هم از روی یک بازی مخصوص کنسول و پی‌سی ساخته شده است، اما به اندازه سری بازی‌های کالاف دیوتی محبوب نیست. در واقع به عقیده بسیاری از بازیکنان، کالاف دیوتی محبوب‌ترین بازی شوتر است و پس از آن پابجی قرار می‌گیرد.

به نظر شما کالاف بهتر یا پابجی؟

ما در این مقاله به مقایسه کالاف و پابجی پرداختیم؛ بررسی شد که پابجی موبایل بسیار واقع‌گرایانه‌تر است و یک بتل رویال خالص به شمار می‌رود اما کالاف دیوتی دارای سرعت و هیجان بیش‌تری بوده و تمرکز بیش‌تری روی حالات چندنفره دارد. در نهایت این به شما بستگی دارد که کدام را انتخاب کنید؛ کالاف دیوتی سریع و پر از اکشن یا پابجی موبایل واقع‌گرایانه؟ به نظر شما کدام یک از این بازی‌ها بهتر است؟ نظرات شما کمک بسیار زیادی به ما می‌کنند تا مقالات بهتر و مفیدتری را برایتان آماده کنیم.


این مطلب یک رپورتاژ آگهی است و بازیاتو مسئولیتی در قبال محتوای وبسایت معرفی شده ندارد.