کلمات و دانستنی ها دسته بندی جذابی است که نه تنها در مارکت های جهانی بلکه بین بازیکن های ایرانی هم طرفداران زیادی دارند. کوییز آف کینگ، باقلوا، جدولانه و ده ها بازی دیگر از محبوب ترین بازی های این دسته بندی هستند.

در این مقاله قصد دارم به معرفی و بررسی یکی از جدید ترین بازی های این دسته بپردازم که اگر چه زمان زیادی از معرفی آن نگذشته است اما توانسته طرفداران خوبی را برای خود دست و پا کند؛ در این بازی خبری از جدال بین دو نفر نیست و حتی شما نباید کلمه ای حدس بزنید؛ این بازی که ساخته مشترک “بارانا گیمز” ایران و “گروین گیمز” فرانسه است Quiz Panic نام دارد، یک بازی آنلاین و چند نفره که با خلاقیت و نوآوری های درون خود می تواند یک سرگرمی مفید، آموزنده و البته هیجان انگیز باشد.

دیوی، نام شخصیت های شیطون و دوست داشتنی این بازی است که یکی از آنها دوست و همراه تان در Quiz Panic خواهد بود. کاراکتری که با پیشروی بازیکن در مرحله ها، تکامل پیدا کرده و بیش از پیش به بازیکن نزدیک می شود.

چالشی آمیخته با سرعت، دقت و مدیریت

بازی Quiz Panic یک بازی آنلاین صد مرحله ای است که شما در هر مرحله می توانید با انتخاب یکی از سه گروه بازی کنید:
گروه پنیک
شما در هر مرحله با انتخاب این سبک (گروه) با 3 الی 5 بازیکن دیگر در قالب 5 سوال به رقابت بپردازید.
گروه خفن
با انتخاب و ورود به این گروه شما با 9 الی 19 بازیکن دیگر رقابتی را آغاز می کنید و با پاسخ دادن سریع و البته صحیح به 10 سوال خود را به دیگر شرکت کننده ها اثبات کنید.
بازی با دوستان (پیشنهادی)
در این قسمت شما با دریافت کد مخصوص و انتشار آن در بین دوستان خود می توانید با 1 الی 9 نفر از دوستانتان مسابقه دهید و علاوه بر شکست دادن آن ها به کسب سکه هم بپردازید.

در این قسمت شما با دوستان خود در یک رقابت سازنده و مهیج قرار خواهد گرفت که علاوه بر سرگرمی، فوق العاده چالش بر انگیز تر و حساس تر از دو بخش دیگر است.

اگر که قصد دارید دانسته های خود را به رخ دوستانتان بکشید کافی است بازی ایجاد کنید و کد مخصوص را به دوستانتان بدهید و لحظات دلهره آور و جذابی را برای خود و دوستانتان به وجود آورید

در این بازی بازی همانطور که به آن اشاره کردیم سرعت بسیار مهم است، چرا که هر کسی که سریع تر به جواب درست پاسخ دهد می تواند امتیاز بیشتری را کسب و کند و یا حتی در امتیاز های برابر به خاطر زمان بهتر در رتبه بالاتری نسبت به سایر رقبا قرار بگیرد.
اگر شما جواب سوالی را بلد نیستید می توانید با کمی صبر کردن و فدا کرد نزمان و بخشی از امتیاز منتظر بمانید و پاسخ دیگر بازیکنان را تحلیل کنید و سپس به سمت گزینه صحیح بروید.


در هر یک از مراحل حالت های خاصی نیز وجود دارند که توانسته اند به جذاب تر شدن بازی کمک شایانی کنند و حساسیت بازی را چند برابر نمایند. برای مثال:

سوالات بمبی
پاسخ اشتباه می تواند شما را به خاکستر تبدیل کند و فرصت تغییر جواب را در زمان مشخص از شما بگیرد.

سوالات معکوس
جواب صحیح را می دانید؟
پس به سراغ گزینه های غلط بروید چرا که در این تم از سوالات شما نباید پاسخ صحیح را انتخاب کنید.

سوالات استرسی
در این حالت اگر شما پاسخ اشتباه بدهید نه تنها امتیازی نمی گیرید بلکه 2 امتیاز منفی هم دریافت می کنید که ممکن است رتبه شما را متزلزل کند.

سوالات روحی
زمانی که با این حالت رو به رو شدید آرامش خود را حفظ کنید، شما تنها انتخاب رقبای خود را نمی بینید و تنها باید به انتخاب گزینه صحیح بپردازید.

گزینه های مخفی
در این حالت شما سوال را دریافت می کنید اما برای مشاهده گزینه ها باید به تک تک آن ها سر بزنید و گزینه صحیح را انتخاب کنید، اگر خوش شانس باشید اولین گزینه ای که به سراغش می روید پاسخ صحیح است و این به معنی زمان کمتر و امتیاز مثبت است.

سوالات چسبونکی

شما با انتخاب هر گزینه دیگر مجاز به تغییر آن نخواهید بود، پس بهتر است بهترین حرکت را در حساب شده ترین زمان ممکن انجام دهید.

تم های سوالات به همین جا محدود نمی شود پس به کشف آن ها بپردازید!

تفاوت بزرگ کوئیز پانیک با دیگر بازی های دسته مانند کوئیز آف کینگ تعداد شرکت کننده های همزمان و همچنین قسمت جذاب بازی با دوستان آن است که توانسته جذابیت خاصی را به این بازی اضافه کند.

شاید همانند بازی های دیگر امکان پیشنهاد سوال جدید وجود نداشته باشد و یا سوالات از دسته بندی خاصی پیروی نکنند اما تعداد زیاد سوالات به راحتی توانسته تا حد خیلی زیادی از تکرار سوالات برای بازیکن جلوگیری کند که نکته مهم و حائز اهمیتی است.

در پایان هر مرحله به شما سکه هایی به عنوان جایزه اعطا خواهد شد که با مشاهده ویدیو می توانید تعداد این سکه ها را افزایش بدهید.
اولین مشکل ناخوشایند این بازی دقیقا با اتمام هر مرحله و دریافت جایزه رخ می دهد و آن اجرای ویدیو بدون درخواست کاربر است که حس خوبی به کاربر نخواهد داد و حتی گاهی می تواند شیرینی پیروزی را تا حدودی از بین ببرد.
شما در کوییز پانیک طی صد مرحله ممکن است با هر یک از 20 هزار سوال موجود در این بازی رو به رو شوید، علاوه بر مسابقه و سوالات به شما 100 ماموریت هم داده خواهد شد که با به ثمر رساندن آن ها می توانید سکه دریافت کنید و دیوی خود را خفن تر کنید.

بعد از 100 مرحله چه خواهد شد؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ذهن ما را مشغول کرد و باعث شد به سراغ توسعه دهندگان ایرانی این بازی برویم و گپ و گفتی داشته باشیم این بود که آیا بعد از 100 مرحله بازی به پایان خواهد رسید؟

و پاسخ دریافتی ما را بیشتر مشتاق به ادامه این بازی کرد، پاسخی که نوید بخش یک بازی جذاب با طول عمر بالا داشت:

بعد از صد مرحله در آپدیت های بعدی سوپرایز هایی همچون قبیله هایی برای اجتماع دوستان در انتظار مخاطبین این بازی خواهد بود.

همانگونه که در ابتدای مقاله هم به آن اشاره کردیم این بازی که ساخته مشترک “بارانا گیمز” ایران و “گروین گیمز” فرانسه است و در بازی گاها متوجه خواهید شد که با یک بازی کاملا ایرانی رو به رو نیستید و رنگ و فونت نوشته ها یکی از واضح ترین مواردی است که حس یک بازی قدرتمند ایرانی را از شما خواهد گرفت.

جمع بندی بررسی بازی:

ایده کلی بازی

همانگونه که در بررسی بازی کلی بازی به آن اشاره کردیم، شما با یک بازی خلاقانه و سرگرم کننده رو به رو هستید که آنلاین بودن و تعداد شرکت کننده های همزمان در هر گروه بازی می تواند لحظات حساس و هیجان انگیزی را برای شما رقم بزند.

ظاهر و تجربه کاربری

انیمیشن های خوب، کارکتر های بامزه و با ظاهر های مختلف باعث شده که ما بتوانیم به این بازی دو رگه (ایرانی-فرانسوی) امتیاز خوبی در بخش گرافیک بدهیم گر چه آرزو داریم در نسخه فارسی هر چه سریع تر در مورد فونت و رنگ نوشته ها تجدید نظری صورت بگیرد و در آپدیت های بعدی شاهد زیباتر شدن بازی از جنبه بصری بشویم.

در این بازی خوشبختانه المان اضافه ای که باعث سردرگمی کاربر شود وجود ندارد و بازیکن بعد از اولین آموزش به راحتی آماده شرکت در مسابقات واقعی و امتیازی خواهد شد.

موسیقی و صدا گذاری

صدا گذاری جالب و منطبق با کارکتر اصلی داستان که دیوی نام دارد به همراه موسیقی پس زمینه خوب توانسته جلوه بصری خوبی به این بازی بدهد اما متاسفانه همانند خیلی از بازی های ایرانی توجه به این بخش شاید به حد کافی مناسب نبوده چرا که کاربر را بعد از چندین بار بازی کردن خسته می کند و گاها باعث می شود که کاربر موسیقی پس زمینه را قطع کند و بدون صدا به ادامه بازی و چالش ها بپردازد.

بانک سوالات

شما دسته بندی را انتخاب نمی کنید، در لحظه تصمیم بگیرید و به صورت ناگهانی آماده رویارویی با هر نوع سوالی باشید، چرا که شما در وسط مسابقه یک بازی مفید و آموزنده قرار خواهید داشت که سرچ در گوگل برای رسیدن به پاسخ صحیح اصلا گزینه مناسبی نیست و باید با ادغام قدرت مدیریت زمان و دید استراتژیک به سمت بهترین گزینه در سریع ترین زمان ممکن بروید.

نوآوری و برگ برنده

بازی با دوستان، با اختلاف لذت بخش ترین قابلیت و برگ برنده این بازی است چرا که شما می توانید به همراه 1 الی 9 نفر دیگر از دوستان خود به بازی بپردازید، شاید در بازی همانند کوئیز آف کینگ شما بتوانید با دوستانتان یک تیم تشکیل دهید و با دیگر تیم ها به رقابت دسته بندی شده بپردازید اما حتما با محدودیت تعدادی و زمانی دوستان مواجه خواهید شد که با توجه به سبک و مکانیزم این بازی خبری از کمبود و یا آنلاین نبودن دوستتان در آن زمان نخواهید بود.

در بخش دیگر، بازی با 19 نفر دیگر که ممکن است از سطح های مختلفی باشند و دیوی خود را به نحوه های گوناگون آماده رقابت کرده اند واقعا به یک بخش تنفننی قدرتمند و گاها اعتیاد آور تبدیل کرده است.

پیشنهاد بازیاتو

تیم گروین گیمز به خوبی توانسته با چالش های بازی آنلاین ریل تایم کنار بیاید و نتیجه واقعا رضایت بخش است اما در قسمت سمعی و بصری، این بازی هنوز نیازمند تغییرات مهمی است که تا حد بسیار زیادی می تواند بر روی تجربه کاربری و حس خوب اصلی کاربر تاثیر بگذارد؛ موسیقی پس زمینه و سبک نوشته ها از پر الویت ترین موارد این لیست تغییرات از دید ما است.

سخن پایانی

در پایان با توجه به تمام نکات مثبت بازی کوئیز پانیک یک سرگرمی آموزنده و مفید برای افزایش اطلاعات عمومی و همچنین محک زدن اطلاعات عمومی قبلی است که می تواند برای مدت ها معتادتان کند. پس به هیچ وجه Quiz Panic را از دست ندهید و حتما تجربه اش کنید.