اغلب اوقات، رویداد ها و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده اند یا در حال رخ دادن هستند، ایده های جالبی را برای بازیسازان به وجود می آورند که حتی می تواند به بازی های جذابی نیز تبدیل شود. به طور مثال، بازی جدید استودیو گونای، «خاک» در مورد نبرد با گروه تکفیری داعش است که توانسته بین کاربران و مخاطبان پلتفرم اندروید جایگاهی نیز بیابد. این بازی در سبک شوتر اول شخص بوده و دارای نکات ریز و جالبی است که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم کرد.
بازی ظاهرا در حالت کلی شامل دو قسمت مبارزه ی آزاد و بخش داستانی است که البته مبارزه ی آزاد در آپدیت های آینده در دسترس کاربران قرار میگیرد و در آپدیت فعلی (v1.0.3) فقط بخش داستانی بازی در دسترس است. بازی داستان دو دوست رزمنده ی ایرانی را که اسیر نیرو های تروریستی شده اند و قصد فرار دارند را روایت میکند که پس از مدتی دوست کاراکتر اصلی بازی کشته میشود.
بازی داستان ساده و کوتاهی دارد، اما با همه ی این ها تیم سازنده ی بازی کاتسین های جذابی را برای بازی طراحی کرده است. در کل در مورد داستان بازی باید بگویم از لحاظ زیبایی، میتوانست بهتر باشد؛ سادگی داستان یک بازی شوتر اول شخص، آن هم با گیم پلی ماجراجویی و داستان محور چندان جالب نیست.
صحبت از گیم پلی شد! بازی خاک دارای گیم پلی مطلوب و نرمالی است که برای یک بازی شوتر اول شخص تقریبا مناسب و جذاب است اما وقتی دقیق تر به گیم پلی بازی نگاه میکنیم به نکات جالبی میرسیم. بازی دارای دو نوع مبارزه ی تن به تن و تیراندازی است. مبارزات تن به تن از طراحی ضعیفی برخوردار هستند، در عوض گیم پلی در قسمت تیراندازی حرف های بیشتری برای گفتن دارد. در قسمت تیراندازی کاراکتر اصلی میتواند سنگر بگیرد و از حملات دشمن در امان باشد. در برخی مواقع این نوع مبارزه به طور غیر طبیعی سخت میشود، به طوری که قبل از اینکه شما بتوانید سنگر بگیرید یا حرکت دیگری انجام دهید توسط دشمنان کشته میشوید.
غیر از مبارزه ی تن به تن و تیراندازی، هر از گاهی در مراحل بازی شاهد مکانیک های دیگری مانند رانندگی هستید که خوشبختانه طراحی مناسبی دارد. در مجموع گیم پلی بازی کاملا مناسب یک بازی سبک شوتر اول شخص و داستان محور است. تنوع مراحل بازی نیز نقطه ی قوت دیگری برای گیم پلی بازی محسوب میشود.
اکنون کمی به گرافیک بازی میپردازیم. گرافیک بازی از لحاظ هنری تعریف چندانی ندارد. از نقاط قوت گرافیک هنری بازی میتوان به طراحی دقیق و با جزئیات مراحل اشاره کرد. در هر مرحله شما شاهد ساختمان ها و اشیاء و جزئیات زیادی هستید که هر کدام به دقت چیده شده اند. اما متاسفانه تکسچر های بازی از کیفیت های پایینی برخوردار است؛ همچنین برخی از افکت های بازی، مانند آتش های جلوی اسلحه ها زیاد طبیعی نیستند.
همانطور که در بخش داستان بازی مطالعه کردید، یکی از نقاط قوت بازی، کاتسین های زیبا و چشم انداز است. بازی در برخی مراحل دارای صحنه های زیبا و به یادماندنی است. UI های بازی نیز ایراد خاصی ندارند و به خوبی طراحی شده اند.
خاک از لحاظ گرافیک فنی نیز بهینه سازی خوبی شده است؛ با توجه به اینکه بازی سه بعدی بوده و از جزئیات زیادی برخوردار است و مهم تر از همه بر روی پلتفرم اندروید منتشر شده است، بر روی اکثر گوشی ها بدون افت فریم و لگ خاصی اجرا میشود.
صداگذاری و موسیقی های بازی ایراد خاصی ندارد. فقط برخی اوقات صداهای تیراندازی و شلیک گوش خراش میشوند و کاربر را اذیت میکند، اما میتوان از آن ها نیز چشم پوشی کرد. صداگذاری و دوبله ی شخصیت های بازی نیز نقطه ی قوت دیگری برای این بازی محسوب میشود.
و همچنان، ایستاده ایم…
در نهایت باید گفت، بازی خاک بازی ست که حداقل ارزش یکبار امتحان کردن آن وجود دارد. این بازی از ایده ی جالبی برخوردار است اما با وجود ایراد هایی که در این مقاله ذکر کردیم متاسفانه نمیتوان این بازی را با «عالی» یا «بی نظیر» توصیف کرد. اما خوشحالیم که این بازی توانسته در میان کاربران جایگاهی پیدا کند. امیدواریم که استودیو گونای در آپدیت های بعدی بازی « خاک » بتواند این مشکلات را بهبود ببخشد و خود را به سطح « عالی » یا « بی نظیر » برساند.
در پایان از شما خوانندگان عزیز دعوت میکنم تا گیم پلی کوتاهی از این بازی را تماشا کنید:
خیلی عالی بود
بازی خوبی بود اما گرافیکش خیلی هنوز جای کار داشت
سلام من نمیتونم “همرنگ دشمن” روبازکنم لطفاکمک کنید