گاهی اوقات بعضی از عناوین تا ابد در ذهن مخاطبان آن حک میشوند و بازی آن سوی باران که با نام Linn: Path of the Orchards در مارکت جهانی منتشر شده یکی از آنها است که با کمک نقاط قوت خود چنین تجربهای را رقم میزند.
انسان موجودی بصری است و به همین علت تلاش بسیاری از بازیها در این است که با طراحی گرافیکی خیرهکننده مخاطبان را به سمت خود جذب کنند. بدون شک چنین ویژگی برای موفقیت یک بازی کافی نیست ولی فرصت خودنمایی را به آن میدهد و چه بسا سایر ضعفهای آن را بپوشاند.
اما بازی Linn: Path of the Orchards سعی میکند دل مخاطب را با طراحی هنری متفاوت و ساده خود به دست آورد تا با آن که از نظر گرافیکی در رتبههای اول قرار نگیرد ولی تاثیرگذار ظاهر شود.
از همان ابتدای بازی متوجه میشوید خبری از هیجان و شلوغبازی نیست. اگر به دنبال یک گیمپلی سریع و پر از هیجان میگردید بهتر است همین ابتدا بیخیال این بازی شوید. منظور ما این نیست که بازی آن سوی باران چالش ندارد و نیاز به ابتکار عمل و سرعت در آن دیده نمیشود، بلکه طراحی این بازی به نحوی است که شما را آرام میکند.
بدون شک در طراحی گیمپلی آن دقت و زمان زیادی صرف شده است ولی این نتهای آرام موسیقی است که به همراه رنگبندی هوشمندانه حس نایابی را در بازیکن بیدار میکنند.
توجه بیشتر سازندگان بازی روی طراحی متنوع و متفاوت بازی بوده است. استودیو بازیسازی Crescent Moon Games (کرسنت مون گیمز) طراح این بازی است و داستان آن در مورد یک محافظ طبیعت به اسم آبان است که پا به داخل یک سفر ماجراجویی عظیم در یک دنیای عجیب و قدیمی میگذارد. ورود به این دنیا برای آبان به معنای روبرو شدن با مشکلات بسیاری است که میتوانند جلوی او را بگیرند. او قصد دارد به درخت باستانی روشنایی برسد و باید به آبان کمک کنید به هدف خود در بازی برسد.
شما در این بازی باید آبان را به طرف یک دروازه مشخص هدایت کنید تا مرحله با موفقیت تمام شود. گیمپلی بازی عناصری که دارد که تعدادی از آنها را شما کنترل میکنید و تعدادی دیگر براساس الگوی مشخصی هدایت میشوند.
شاید فکر کنید بازی نباید جذاب باشد ولی در حین رسیدن به آن دروازه میتوانید آیتمهایی را جمع کنید و چالش شما رد کردن مرحله با کمترین حرکت ممکن است.
یادگیری گیمپلی بازی ساده است ولی آن را در دسته بازیهای دشوار قرار میدهد. برای جابهجایی شخصیت بازی خود باید زمانبندی مناسبی را در اجرای حرکتها رعایت کنید و برای این کار باید الگوی حرکتی اجزای محیط را متوجه شوید.
سکوهایی که روی آنها میتوانید حرکت کنید، نظم حرکتی خاص خود را دارند و باید با توجه به آنها به آیتمهای مورد نظر برسید و با تعداد حرکات کمتر مرحله را تمام کنید.
مراحل اولیه بازی زیاد سخت نیستند ولی هرچه محیط بازی پیچیدهتر میشود، چالشهای مهم بازی آن سوی باران بیشتر توانایی شما را میسنجند.
یکی از نکات قوت بازی استفاده از الگوهای منطقی به جای حرکات تصادفی است تا بازیکن برای عبور از هر مرحله به هوش خود تکیه کند تا شانس و اقبال.
به عنوان جمعبندی باید بگوییم این بازی محصول خلاقیتی است که در بعضی از قسمتهای آن هیچ گونه عیبی نمیبینیم و سایر بخشها نیز به اندازه کافی جذابیت دارند.
طراحی متفاوت عناصر گرافیکی بازی و همچنین المانهای مختلف مراحل باعث میشود مخاطبان با آن ارتباط خاصی برقرار کنند.
مراحل تنوع خوبی دارند ولی متاسفانه کارهای کلی که باید در هر مرحله انجام دهید تغییر نمیکند تا شاید بعد از مدتی بازی برایتان تکراری شود. در حقیقت سازندگان سعی نکردهاند در محیط و مراحل بازی تفاوت زیادی ایجاد کنند و همه چیز به تغییر محیط و الگوهای حرکتی بخشهای آن محدود شده است.
خصوصیات بازی آنسوی باران (Linn: Path of the Orchards) در یک نگاه:
- طراحی گرافیکی متفاوت و فانتزی
- استفاده از پازلهای معمایی جالب
- محیط پویا
- گیمپلی ساده ولی چالشبرانگیز
- مراحل متنوع و جذاب
برخی از افتخارات کسب شده توسط بازی linn:
- بازی منتخب در اپ استور و گوگل پلی
- بهترین بازی سال جشنواره بازیهای رایانهای ایران
- بهترین دستاورد طراحی بازی جشنواره بازیهای رایانه ایران
- برنده دیپلم افتخار دستاورد هنری جشنواره بازیهای رایانه ایران
- کسب عنوان بهترین بازی ژانر پلتفرمر در جشنواره بازیهای رایانه ایران
- کاندید دستاورد موسیقی جشنواره بازیهای رایانه ایران
نظر شخصی نویسنده:
شاید خیلی خیلی بلند پروازانه باشد اگر که این بازی را در حد و اندازه بازیهای محبوب و موفقی همچون Monument Valley بدانیم اما واقعا خروجی فعلی بازی آنسوی باران (Linn) در برابر خیلی از بازیهای موبایلی ایرانی یک شاهکار است.
برای تجربه موقت و رایگان بازی میتوانید نسخه دمو بازی linn را از گوگل پلی دانلود کنید.
آن سوی باران اگه رایگان بود حتما نصبش می کردم از مایکت ولی چون رایگان نیست از سایت ها مجبور شدم دانلود کنم. آخه ۱۲ هزار تومان واسه یه بازی موبایل که ممکنه ازش خوشت نیاد زیاده و نمی ارزد. کاشکی یه دموی رایگان حداقل داشت که قابل بازی باششه.
اره به نظر من هم باید دمو ازش منتشر کنن تا حداقل گیمپلی بازی دستمون بیاد